Hopp til hovedinnhold

04.04.2025 - 31.08.2025

Passing Motherhood er en internasjonal gruppeutstilling som utforsker moderskapets mange dimensjoner. 

Hvordan formes moderskapet av politikk, historie og migrasjon? Hvordan påvirker krig, fordrivelse og arv forholdet mellom mødre, barn og samfunn? Disse spørsmålene står sentralt i den nye utstillingen Passing Motherhood, som åpner 4. april på Trondheim kunstmuseum.

Passing Motherhood er en flerstemmig utstilling som går langt utover den individuelle erfaringen av å være mor. Gjennom et unikt samspill mellom kunstverk, historiske gjenstander og vitnesbyrd, utforsker utstillingen hvordan moderskap uopphørlig skapes, bestrides og overføres - på tvers av kropper, geografi og generasjoner.

Passing Motherhood er ikke bare en kunstutstilling, men en invitasjon til å reflektere over arv, omsorg og det som overføres – enten gjennom håndverk, historier eller motstand. Med en kombinasjon av historiske verk, samtidskunst og interaktive elementer, skaper utstillingen et rom for nytenkning rundt hva moderskap betyr i dag.

Medvirkende: Aline Motta, Athena Farrokhzad, Basma al-Sharif, Elise Storsveen, Gitte Dæhlin, Maritea Dæhlin, Lisbet Dæhlin, Guttormsgaards arkiv, Hannah Ryggen, Käthe Kollwitz, Louise Bourgeois, Marin Shamov, Nils Aas, Sheba Chhachhi & Sonja Jabbar, Thora Dolven Balke, Veslemøy Lilleengen og ukjente opphavspersoner.

Kuratorer: Yaniya Mikhalina and Marianne Zamecznik
Prosjektleder: Lisa Størseth Pettersen

Utstillingen er Trondheim kunstmuseum sitt bidrag til Hannah Ryggen Triennalen 2025; MATER.

  • 1/16
    Installasjonbilde, fra venstre: Hannah Ryggen, Grini (1945) billedvev; ukjente opphavspersoner (sovjetiske krigsfanger i Norge), (1941–45), Et utvalg av Gjenstander fra Guttormgaards arkivs samling ( i montre); Käthe Kollwitz, Tod, Frau und Kind (Død, kvinne og barn), 1910, Etsning, Koldnålsradering, innlånt fra samlingen til Guttormsgaards arkiv. Foto: Lili Zaneta.
  • 2/16
    Installasjonsbilde: Ukjente opphavspersoner (sovjetiske krigsfanger i Norge), 1941–45, et utvalg av gjenstander fra Guttormgaards arkivs samling ( i montre). I bakgrunnen: Käthe Kollwitz, Tod, Frau und Kind (Død, kvinne og barn), 1910, Etsning, Koldnålsradering, innlånt fra samlingen til Guttormsgaards arkiv. Foto: Lili Zaneta.
  • 3/16
    Installasjonsbilde, fra venstre: Aline Motta, Ikke klipp negativene, videoloop, 2023, 1:10, Aline Motta, Vann er en tidsmaskin, video, 2023, 31:48. Foto: Lili Zaneta.
  • 4/16
    Aline Motta, Water is a Time Machine, bok, 144 sider, 2025. Foto: Lili Zaneta.
  • 5/16
    Installasjonsbilde, fra ventre: Maritea Dæhlin, var de mennesker, (2025, digitalisert mellomformat foto, fototapet; Maritea Dæhlin, HENDER (2025) lyd; Gitte Dæhlin, Tatt av spillet (1980) tekstilskulptur med lyskomponent, Fra samlingen til Trondheim Kunstmuseum; Maritea Dæhlin, dette er en blå mugge (2025) video. Foto: Lili Zaneta.
  • 6/16
    Gitte Dæhlin, Tatt av spillet (1980), tekstilskulptur med lyskomponent, 189 cm. Fra samlingen til Trondheim Kunstmuseum. Foto: Lili Zaneta
  • 7/16
    Ukjent opphavsperson, Komse (samisk leketøy) i tre, reinskinn, ullgarn, ullstoff, plast, silkebånd. Fra sekstitallet. Innlån fra Sverresborg Trøndelag Folkemuseums samling. Foto: Lili Zaneta
  • 8/16
    Installasjonsbilde, fra venstre; Lekeplass i utstillingen; Modell av lekeskulpturen, Elefanten (1968) av Nils Aas. I bakgrunnen: Elise Storsveen, Fødselen (2023) applikert tekstil; Louise Bourgeois, Femme (2005) rosa marmor. Innlånt fra Christen Sveaas’ Kunststiftelse. Foto: Lili Zaneta
  • 9/16
    Installasjonsbilde, fra venstre; Lekeplass i utstillingen; Modell av lekeskulpturen, Elefanten (1968) av Nils Aas. I bakgrunnen: Elise Storsveen, Fødselen (2023) applikert tekstil; Louise Bourgeois, Femme (2005) rosa marmor. Innlånt fra Christen Sveaas’ Kunststiftelse. Foto: Lili Zaneta
  • 10/16
    Detalj: Elise Storsveen, Fødselen (2023) applikert tekstil. Foto: Lili Zaneta
  • 11/16
    Elise Storsveen, Fødselen (2023) applikert tekstil; Louise Bourgeois, Femme (2005) rosa marmor. Innlånt fra Christen Sveaas’ Kunststiftelse. Foto: Lili Zaneta
  • 12/16
    Louise Bourgeois, Femme (2005), rosa marmor. Innlånt fra Christen Sveaas’ Kunststiftelse. Foto: Lili Zaneta
  • 13/16
    Installasjonsbilde; Sheba Chhachhi & Sonia Jabbar, “When the Gun is Raised, Dialogue Stops…”: Women’s Voices From the Kashmir Valley («Når våpenet heves, stopper dialogen...»: Kvinners stemmer fra Kashmir-dalen) (2000) installasjon med s/h-fotografier; tekst; 36 rihals (bokstativer) av tre; rustne jernplater; jord fra Fosen; murstein; ris. Foto: Lili Zaneta
  • 14/16
    Detaljbilde; Sheba Chhachhi & Sonia Jabbar, “When the Gun is Raised, Dialogue Stops…”: Women’s Voices From the Kashmir Valley («Når våpenet heves, stopper dialogen...»: Kvinners stemmer fra Kashmir-dalen) (2000) installasjon med s/h-fotografier; tekst; 36 rihals (bokstativer) av tre; rustne jernplater; jord fra Fosen; murstein; ris. Foto: Lili Zaneta
  • 15/16
    Installasjonsbilde, fra venstre: Ukjente opphavspersoner, Dogū figurer i leire, Japan, 11.000–400 f.Kr, innlånt fra samlingen til Nordefjeldske kunstindustrimuseum; Thora Dolven Balke, Gravitas I-III (2024), 3 skulpturer, støpt silikon, pigment; Marin Shamov, Mother*hood Instruction (2021-2025), lydperformance og dataspill. Foto: Lili Zaneta
  • 16/16
    Thora Dolven Balke, Gravitas I-III (2024), skulptur, støpt silikon, pigment. Foto: Lili Zaneta
Museum24:Portal - 2025.04.08 / v2.0.7.3
Grunnstilsett-versjon: 2