Hopp til hovedinnhold

Ukjente opphavspersoner (sovjetiske krigsfanger i Norge), 1941–45

Et utvalg av Gjenstander fra Guttormgaards arkivs samling

Guttormgaards arkiv er en uavhengig kunstinstitusjon som bygger på samlingen som kunstner Guttorm Guttormsgaard (1938–2019) opparbeidet seg gjennom sin livstid. Arkivet omfatter alt fra verker av kjente kunstnere som Hannah Ryggen og Edvard Munch til japanske tresnitt, sjeldne avantgardetidsskrifter og håndskrevne bibler og koraner. Arkivet huses i Gamle Blaker meieri, en halvtimes togtur fra Oslo. Utstillingsprogrammet reflekterer en særskilt interesse for kunstneriske publikasjoner og eksperimentelle tilnærminger til samling, historie og pedagogikk. Da Guttorm Guttormsgaard ønsket seg “en bredere og mer inkluderende kunsthistorie”, ville han endre både hva som kan innbefattes i kunstbegrepet og hvordan kunst presenteres.

Til utstillingen Passing Motherhood har kurator og kunsthistoriker Ellef Prestsæter, som er kunstnerisk leder ved Guttormgaards arkiv, funnet frem et utvalg med leker og figurer i tre som ble laget av sovjetiske krigsfanger i Norge, et ennå relativt ubeskrevet tema i norsk historie. Som Prestsæter skriver i essayet Vakre motstandsobjekter, ble rundt 100 000 sovjetiske krigsfanger fraktet til Norge av den tyske okkupasjonsmakten i perioden 1941–45 og holdt i de over 500 fangeleirene rundt om i landet. De sovjetiske fangene lagde gjenstander som fugler i tre og sigarettetuier i aluminium for å kunne bytte mot mat og klær. Prestsæter foreslår at vi tilnærmer oss disse komplekse gjenstandene gjennom en rekke organiserte “håndteringsøkter” i løpet av utstillingsperioden. Her inviteres publikum til å bidra aktivt og bli en del av gjenstandenes fortid, nåtid og fremtid.

-        Yaniya Mikhalina

  • 1/6
    Utskåret fugl i tre med malt dekor. Beina er laget av ståltråd. Laget av russisk krigsfange i Norge under 2. verdenskrig i perioden 1941-45, brukt som byttemiddel mot mat og klær.
  • 2/6
    Figurgruppe utskåret i tre med svidekor. Består av fem deler: to stoler, en mann, en kvinne og et bord med fastlimt bok og hatt. Laget av russisk krigsfange i Norge under 2. verdenskrig i perioden 1941-45, brukt som byttemiddel mot mat og klær. Bredde: 5,00 cm. Høyde: 5,90 cm. Dybde: 3,50 cm.
  • 3/6
    Sponfugl. Utskåret fugl i tre med heldekkende, malt dekor. Laget av russisk krigsfange i Norge under 2. verdenskrig i perioden 1941-45, brukt som byttemiddel mot mat og klær. Formet av 2 trestykker, hode, kropp og stjert sammen, og vingepar. Bredde: 38,70 cm. Høyde: 9,50 cm. Dybde: 44,00 cm.
  • 4/6
    Sponfugl. Utskåret fugl i tre med heldekkende, malt dekor. Laget av russisk krigsfange i Norge under 2. verdenskrig i perioden 1941-45, brukt som byttemiddel mot mat og klær. Formet av 2 trestykker, hode, kropp og stjert sammen, og vingepar. Bredde: 19,50 cm. Høyde: 5,30 cm. Dybde: 19,00 cm.
  • 5/6
    Sponfugl. Utskåret fugl i tre med heldekkende, malt dekor. Laget av russisk krigsfange i Norge under 2. verdenskrig i perioden 1941-45, brukt som byttemiddel mot mat og klær. Formet av 2 trestykker, hode, kropp og stjert sammen, og vingepar. Bredde: 17,70 cm. Høyde: 1,90 cm. Dybde: 15,20 cm.
  • 6/6
    Åpent arkiv på Guttormgaards arkiv på Blaker i 2025. Foto: Frank Holtschlag

om Guttormasgaards arkiv

Guttormsgaards arkiv er en uavhengig kunstinstitusjon bygget opp rundt den norske kunstneren Guttorm Guttormsgaards (1938-2019) bemerkelsesverdige samling. Arkivet er også et resultat av det særegne formidlings- og utsmykkingsprosjektet Guttormsgaard utviklet med utgangspunkt i samlingen. Arkivet har blitt kjent for sitt fokus på alternative tilnærminger til kunsthistorien, samt for sin vektlegging av kunstnerisk publisering og eksperimentelle visningsformer.

I stedet for å ha en konvensjonell tilnærming, utforsker Guttormsgaards arkiv bredere og mer inkluderende fortellinger om kunst og kultur. Som Guttorm Guttormsgaard en gang uttalte, så han for seg «en mer generøs og ekspansiv kunsthistorie» - en historie som inkluderer et bredt spekter av kunstformer og som når ut til et mangfoldig publikum på en levende og engasjerende måte.

I tillegg til utstillingene fungerer Guttormsgaards Arkiv som både verksted og læringsarena. De siste årene har det samarbeidet med institusjoner som Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), residensprogrammet PRAKSIS, Lillestrøm kommunes sommerskole og Sørumsand videregående skole. Grafikkverkstedet på stedet drives av trykkerimestrene Cathrine Alice Liberg, Erika Reed og Suzannah Rehell Øistad.

Den mangfoldige samlingen spenner over flere kategorier, og samler alt fra taternes (romanifolkets) trådhåndverk til verk av Edvard Munch og Pablo Picasso. Verker skapt av sovjetiske krigsfanger er like fremtredende som bidrag fra tekstilkunstneren Hannah Ryggen og treskjæreren Döderhultarn. Arkivets omfattende bibliotek er spesielt bemerkelsesverdig: Det omfatter norsk og samisk grafikkhistorie, håndskrevne bibler og koraner, japanske tresnitt, europeiske inkunabler og klassisk typografi, grønlandske aviser, sjeldne avantgarde-magasiner og kanoniske kunstnerbøker. Store deler av samlingen er katalogisert og kan utforskes gjennom arkivets database. Gjenstander lånes også jevnlig ut til utstillinger både i Norge og internasjonalt.

Det er Stiftelsen Guttormsgaards arkiv som eier både samlingen og eiendommen. Den daglige driften ivaretas av Foreningen Blaker meieris venner, som mottar arrangørstøtte fra Norsk kulturråd. Ellef Prestsæter er for tiden kunstnerisk leder (Nasjonalmeierist).

Se guttormsgaardsarkiv.no for mer informasjon.

Kreditering

Ukjente opphavspersoner (sovjetiske krigsfanger i Norge), 1941–45

Et utvalg av Gjenstander fra Guttormgaards arkivs samling kuratert av Ellef Prestsæter 

Museum24:Portal - 2025.05.07
Grunnstilsett-versjon: 2