Ukjente opphavspersoner (sovjetiske krigsfanger i Norge), 1941–45
Et utvalg av Gjenstander fra Guttormgaards arkivs samling
Guttormgaards arkiv er en uavhengig kunstinstitusjon som bygger på samlingen som kunstner Guttorm Guttormsgaard (1938–2019) opparbeidet seg gjennom sin livstid. Arkivet omfatter alt fra verker av kjente kunstnere som Hannah Ryggen og Edvard Munch til japanske tresnitt, sjeldne avantgardetidsskrifter og håndskrevne bibler og koraner. Arkivet huses i Gamle Blaker meieri, en halvtimes togtur fra Oslo. Utstillingsprogrammet reflekterer en særskilt interesse for kunstneriske publikasjoner og eksperimentelle tilnærminger til samling, historie og pedagogikk. Da Guttorm Guttormsgaard ønsket seg “en bredere og mer inkluderende kunsthistorie”, ville han endre både hva som kan innbefattes i kunstbegrepet og hvordan kunst presenteres.
Til utstillingen Passing Motherhood har kurator og kunsthistoriker Ellef Prestsæter, som er kunstnerisk leder ved Guttormgaards arkiv, funnet frem et utvalg med leker og figurer i tre som ble laget av sovjetiske krigsfanger i Norge, et ennå relativt ubeskrevet tema i norsk historie. Som Prestsæter skriver i essayet Vakre motstandsobjekter, ble rundt 100 000 sovjetiske krigsfanger fraktet til Norge av den tyske okkupasjonsmakten i perioden 1941–45 og holdt i de over 500 fangeleirene rundt om i landet. De sovjetiske fangene lagde gjenstander som fugler i tre og sigarettetuier i aluminium for å kunne bytte mot mat og klær. Prestsæter foreslår at vi tilnærmer oss disse komplekse gjenstandene gjennom en rekke organiserte “håndteringsøkter” i løpet av utstillingsperioden. Her inviteres publikum til å bidra aktivt og bli en del av gjenstandenes fortid, nåtid og fremtid.
- Yaniya Mikhalina
Kreditering
Ukjente opphavspersoner (sovjetiske krigsfanger i Norge), 1941–45
Et utvalg av Gjenstander fra Guttormgaards arkivs samling kuratert av Ellef Prestsæter