Vann er en tidsmaskin, video, 2023, 31:48
Ikke klipp negativene, videoloop, 2023, 1:10
Water is a Time Machine, bok, 144 sider, 2025
“Jeg er gravid med min egen mor. Det er min tur til å bære deg i magen. Svangerskapet tar like lang tid som det tar å skrive en bok. Nå kan du lukke øynene. Nå kan du lukke øynene, på havets bunn”. Slik lyder åpningsreplikken i filmen, fremført med dempet stemme av kunstneren.
Gjennom tidløse, pittoreske bilder av Brasil — det samme landskapet som gjorde landet så attraktivt for kolonimakter — gjennom rød- og blåfarger, gjennom rytmiske kontraster, gjennom et fugleperspektiv over Rio de Janeiro som uanfektet skildrer enorme sosiale forskjeller, gjennom fellesskapsånd og fragmenter av arkivmateriale, ledes vi gjennom Aline Mottas mors, bestemors og formødres liv og død. Filmen er strukturert i et sirkulært narrativ, inspirert av Saidiya Hartmans metode “kritisk fabulering”. Livets begynnelse og slutt møtes: personlige tap flettes inn i avskaffelsen av slaveriet og sporene det har etterlatt seg i dagens Brasil.
Lydsporet er en nyanserik komposisjon av Motta. Den består av manipulerte billyder, instrumenter laget etter tegninger av afrikanske instrumenter som ble laget på 1700- og 1800-tallet av besøkende i Brasil — fornyet av musiker Spirito Santo — og improvisasjoner i regi av Jéssica Gaspar, som fortolker musikken til Brasils første kvinnelige dirigent, Chiquinha Gonzaga.
A água é uma máquina do tempo.
Selv om man ikke forstår brasiliansk-portugisisk, er det forsøket verdt å smake litt på tittelen i sin opprinnelige språkdrakt. Iblant kan det akustiske inntrykket av et ord formidle betydningen av ordet bedre enn en ordrett oversettelse. Som en substans som går i oppløsning forvandles tittelen på tungen, transcenderer sin opprinnelige form og fremkaller nye kontekstuelle betydninger. I sentralafrikanske oppfatninger av universet, som har gått i arv hos afro-brasilianere — noe Motta formidler i teksten “Water is a Time Machine” i tidsskriftet Latin American and Latinx Visual Culture — skiller elven Kalunga de levendes rike fra de dødes. Mottas ord springer ut til oss fra dette åndelige stedet.
- Yaniya Mikhalina
- 1/1
Aline Motta "Water is a Time Machine", 2023. Film still. Courtesy Aline Motta.
Biografi
Aline Motta (she/her, b.1974, Niterói) is a visual artist and writer. Basing her work on speculative studies that combine archival research, field trips and oral history reports, her artistic practice seeks to point out colonial erasures in her family history, and to fill the gaps. Her work consists of videos, photographs, installations and performances. Recent exhibitions include: Sharjah Biennial 15, 2023; Chosen Memories: Contemporary Latin American Art, Museum of Modern Art (MoMA), New York, 2023; 35th São Paulo Biennial, 2023; and Stellenbosch Triennale, 2025. Motta lives and works in São Paulo, Brazil.
Foto: Marilia Camelo
Kreditering
Aline Motta
A água é uma máquina do tempo (Water is a Time Machine), 2023
videoinstallasjon, 31 min 48 sek
Aline Motta
Não corte os negativos (Do not Cut the Negatives), 2023
Video loop,1 min 10 sek
Video Credits:
Camera operators: Aline Motta, Caio Rosa, Daniel Cabrel, Lucas Magalhães
Camera assistant: Flavio Muniz
Drone operator: Francisco “Cochi” Guimarães
Additional drone operator: Felipe Macedo
G&E: Luther Modesto
Video Projection: Daniel Cabrel
Video Projection assistant: Juliana Bento
Production coordinators: Caio Rosa and Giulia Maria Reis
Costume designer: Aline Motta
Costume tailor: Awa Guimarães
Editing: Aline Motta and Ana Julia Travia
Post-production supervisor: Tatiana Macedo
Supervising colorist: Maísa Joanni
Colorist: Diran Serafim e/and Maísa Joanni
Motion Graphics: Marina Quintanilha
Motion Graphics assistant: Thais Suguiyama
Soundtrack: Aline Motta, Jessica Gaspar, Spirito Santo
Music Production and Sound Mixing: Pedro Santiago
Audiovisual and acoustics consultant: Doo Sung You
5.1 Sound mixing: Confraria de Charutos
Musicians: Spirito Santo and Caio Rosa
Singers: Jessica Gaspar and Spirito Santo
English subtitles: Sophie Lewis and Julia Sanches
Photographic archive research: Aline Motta and Martin Passos
Performers: Aline Motta and Mariana Silva
Commissioned by the Sharjah Art Foundation and co-commissioned by Fundação Bienal. It was also funded in part by ZUM Photography Grant Instituto Moreira Salles, Brazil and “Coincidencia” Program Swiss Arts Council Pro Helvetia.
Aline Motta
Water is a Time Machine, 2025
Bok, 144 sider
Torpedo Press & Trondheim Kkunstmuseum, 2025
Engelsk oversettelse: Sophie Lewis and Julia Sanches
Design: Aline Motta
Utgiver: Torpedo Press
Trykkeri: Livonia Press
Opplag: 300
ISBN: 978-82-93104-40-7