Hopp til hovedinnhold

Lorck Schive kunstpris 2019

21. september 2019 - 19. januar 2020
TKM Bispegata

Eline Mugaas mottar Lorck Schive Kunstpris 2019!

Vi er glade for å tildele Lorck Schives kunstpris 2019 til Eline Mugaas. Eline Mugaas’ kunstnerskap viser kontinuitet og vilje til å kommunisere gjennom en rekke forskjellige medier, som fotografi, skulptur, video, og ikke minst publikasjoner. Mugaas sitt bidrag til utstillingen på Trondheim kunstmuseum, ’Nødvendigheten av leddsetninger’ 2019, er en installasjon som handler om fysiske, visuelle, språklige, eller sosiale systemer og støttestrukturer. Her blandes fotografiske og skulpturelle elementer med videoprojeksjoner på plexiglassplater, og antyder vår prekære og gjensidige avhengighet av de støttestrukturer som vi skaper og utgjør for hverandre. Vi opplever i dette arbeidet en vilje til å ta risiko og utforske nye veier i kunstnerskapet hennes . Tittelen og verket peker på viktigheten av å gi rom og tid til en annen type av oppmerksomhet i en tid preget av forenklede svar og entydige løsninger. Dette kommer også til uttrykk i det engasjement hun har vist med og for andre billedkunstneres verk, spesielt oversette kvinnelige kunstnere som Siri Aurdal. På denne måten åpner Mugaas sitt kunstneriske prosjekt for større sosiale sammenhenger, for samarbeid som metode og for en feministisk bevissthet.

Med Eline Mugaas går Lorck Schives kunstpris 2019 til en kunstner som har satt sitt preg på den norske samtidskunstscenen og som gjennom sitt virke har bekreftet viktigheten av det kunstneriske fellesskapet. Vi ser frem til å følge hennes virke i framtiden.

Her er de fire nominerte kunstnerne til Lorck Schive Kunstpris 2019. På hver sin måte representerer de spydspissen av norsk samtidskunst, og skal lage nye kunstverk til en utstillingen som åpner neste høst i TKM Bispegata. Lorck Schive Kunstpris har fått internasjonal oppmerksomhet for sin unike sammenstilling og presentasjon av den beste samtidskunsten i Norge i dag, og det er all grunn til å forvente at den kommende utstillingen vil gjøre det samme!

I 2019 deles  Lorck Schive Kunstpris ut for fjerde gang. Prisen er et samarbeid mellom Christian Lorck Schive og Hustrus legat og Trondheim kunstmuseum.

Trykk på de ulike navnene for å lese mer om hver enkelt kunstner. 

Gunvor Nervold Antonsen

Gunvor Nervold Antonsen (f.1974) arbeider i et bredt spekter av materialer, og forener tekstilmontasje, treskulptur, maleri, lyd og historiske objekter i materielle og romlige komposisjoner. Verkene hennes kjennetegnes av et rått og direkte uttrykk, der den tette dialogen med materialet er en essensiell del av prosessen. I de komplekse installasjonene spørres det om motsetninger mellom skapelseskraft og ødeleggelse, mellom menneske, kunnskap, natur og kultur. Installasjonene kan også leses som en direkte kritikk av den verdiskalaen dagens økonomiske modell måler arbeid etter, og konsekvensen av ensretting av samfunn, verdivalg og livsrytmer.

Gunvor Nervold Antonsen er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen. Hun bor og arbeider i Rollag i Numedal. Arbeidene hennes er tidligere vist ved Kunstnerforbundet i Oslo, Stavanger Kunsthall, Lillehammer Kunstmuseum, Vigeland-museet, og Bomuldsfabriken Kunsthall. Hun er innkjøpt til Nasjonalmuseet, KODE, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Norges Bank og Utenriksdepartementet. Nervold Antonsen har i flere år vært engasjert i tekstilkunstens sosiale og politiske rolle. Som styreleder i Norske Tekstilkunstnere (2006-2009), var hun med å etablere SOFT galleri, og i 2017 oppsummerte hun norske tekstilkunstneres historie i diktet Ode til en vaskeklut, hymne til en tiger, i anledning norske tekstilkunstneres 40 års-jubileum.

Kunstnersamtale: Gunvor Nervold Antonsen

Gunvor Nervold Antonsen (f.1974) er en de nominerte kunstnerne til Lorck Schive Kunstpris 2019. Hun arbeider med tekstile montasjer, treskulpturer, papir og funne objekter, satt sammen i uttrykksfulle tredimensjonale komposisjoner.

TKM Bispegata
23. oktober 2019 kl. 18.30

Eline Mugaas

Eline Mugaas (f. 1969) veksler mellom dokumentariske, iscenesatte og historiefortellende fotografiske uttrykk. Stemningsladede motiver fra byer, landskap og interiører som formalt kan knyttes til forskjellige epoker i fotografiets historie, er gjennomgående. Mugaas´ arbeider viser hvordan bilder både skaper og omskaper innhold. I hennes seneste arbeider er spørsmål om identitet sentralt, som i det omfattende samarbeidsprosjektet med Siri Aurdal. I 2016 publiserte Mugaas boken Siri Aurdal by Eline Mugaas (2016), som rekontekstualiserer Aurdals kunstnerskap og førte til rekonstruksjoner av Aurdals tidligere arbeider og flere omfattende utstillinger. Eline Mugaas er en halvdel av fanzineprosjektet ALBUM i samarbeid med kollega Elise Storsveen. ALBUM tar for seg kulturelle stereotypier og har blitt publisert over en periode på ti år. Mugaas og Storsveen samarbeidet også om «Hold stenhårdt fast på greia di», en gruppeutstilling på Kunsthall Oslo i 2013 om norsk kunst og kvinnekamp på 60-, 80-tallet. Utstillingen har i etterkant fått en stor betydning for en ny lesning av denne tidsperioden i norsk kunsthistorie.

Eline Mugaas bor og arbeider i Oslo. Hun har stilt ut ved Skissernas Museum, Lund (2018); Kunstnernes Hus, Oslo (2016); The Carpenter Center for the Visual Arts, Harvard, Massachusetts (2015); Ultima Festivalen/ Kunsthall Oslo, Oslo (2014); Bergen Kunsthall, Bergen (2007); og Fotogalleriet, Oslo (1998). Hun har vunnet en rekke priser, inkludert Billedkunstnernes Hjelpefonds Ulrik Hendriksens Ærespris (2017) og Oslo Bys Kulturstipend (2007). Mugaas har gjort flere offentlige utsmykninger og gitt ut flere publikasjoner.

Kunstnersamtale: Eline Mugaas

Eline Mugaas (f. 1969) er en av de nominerte kunstnerne til Lorck Schive Kunstpris 2019. Hun veksler mellom dokumentariske, iscenesatte og historiefortellende fotografiske uttrykk, og viser hvordan bilder både skaper og omskaper innhold.

TKM Bispegata
9. oktober 2019 kl. 18.30

Torbjørn Rødland

Torbjørn Rødland (f.1970) fikk tidlig oppmerksomhet med fotografier av mennesker, ensomme, fremmedgjort og gjerne utplassert i skogen, bærende på et plastnett. Rødland har utviklet et kunstnerskap som omhandler både dagens massive billedspredning og dypere og mer dunkle drifter. Han er primært en billedskapende fotograf, han trekker oppmerksomheten mot fotografiet som objekt, som et kulturelt tolkingsrom og som manipulativt medium. Bildene er tilforlatelige og tilsynelatende enkle, med sensuelle overflater og presis lyssetting, der landskap og nærbilder av ansikt, hender og bruksgjenstander møter den analoge linsen. Bildene har en sterk visuell tiltrekning paret med en unnvikende innadvendthet. Fotografiene inviterer til å «holde oss i ferd med å se» - som Rødland utrykker det, en våken tilstand der ingenting er avklart.

Torbjørn Rødland hadde i 2017 en soloutstilling på Serpentine Sackler Gallery i London som så reiste videre til Fondazione Prada i Milano. I 2018 var han Festspillutstiller ved Bergen Kunsthall. I 2016 sto Rødland bak installasjonen Blue Portrait (Nokia N82) i det offentlige rom i New York i et samarbeid med Whitney Museum of American Art. Blandt senere gruppeutstillinger han har deltatt på er What People Do for Money, Manifesta 11, Zürich (2016) og den 9. Berlinbiennalen (2016). Rødlands siste bokprosjekt var The Model (Mack, 2017). Han bor og jobber i Los Angeles og Oslo.

Kunstnersamtale: Torbjørn Rødland

Torbjørn Rødland (f.1970) er en av de nominerte til Lorck Schive Kunstpris 2019. Han har utviklet et kunstnerskap om omhandler både dagens massive billedspredning og dypere og mer dunkle drifter.

TKM Bispegata
30. oktober 2019 kl. 18.30

Børre Sæthre

Børre Sæthre (f.1967) er kjent for sine komplekse og spektakulære installasjoner, ofte med tydelige referanser til filmhistorien og filmskapere som David Lynch, Andrej Tarkovskij og Stanley Kubrick. Med sine elegante omsluttende installasjoner jobber Sæthre emosjonelt med det narrative ved hjelp av en rekke maktbærende koder, temaer og konstruksjoner, det være seg innen arkitektur, queer-kultur, seksualitet, teknologi eller myter. Han legger bevisst til rette for at betrakteren selv skal finne sine egne lesninger av verket, og anser ikke at det er én riktig lesning av scenarioene han skaper. Med sin forførende estetikk ønsker Børre Sæthre å frembringe en emosjonell reaksjon, for å få betrakteren til å se verden gjennom et alternativt filter.

Børre Sæthre slo igjennom med installasjonen Masturbating with the Gods på Kunstnernes hus i 1998. Han er utdannet ved Statens Kunstakademi (1992-1997) og har hatt studieopphold ved ISCP (International Studio and Curatorial Program) i New York, USA. Sæthre har hatt separatutstillinger ved Bergen kunsthall (Festspillutstillingen 2007), Astrup Fearnley museet, Oslo og MoMA PS1 i New York. Kunstneren bor og arbeider i Oslo og New York. 

Kunstnersamtale: Børre Sæthre

Børre Sæthre (f.1967) er en av de nominerte kunstnerne til Lorck Schive Kunstpris 2019. Han er kjent for sine komplekse og spektakulære installasjoner.

TKM Bispegata
2. oktober 2019 kl. 18.30
  • 1/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 2/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 3/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 4/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 5/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 6/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 7/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 8/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 9/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 10/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 11/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 12/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 13/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 14/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 15/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 16/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 17/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 18/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 19/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.
  • 20/20
    Bilder fra åpningen 21. september 2019. Foto: TKM / Nadia Caroline Andersen.

Lorck Schive Kunstpris

Lorck Schive Kunstpris er et samarbeid mellom Christian Lorck Schive og hustrus legat og Trondheim kunstmuseum. Formålet med Lorck Schives Kunstpris er å skape debatt og interesse rundt samtidskunsten ved å hedre fremragende kunstnere. Prisutstillingen blir avholdt ved Trondheim kunstmuseum annethvert år, og fant første gang sted i 2013. Lorck Schive Kunstpris er på 500 000 kroner. Hver av de fire nominerte kunstnerne mottar 150 000 kroner til produksjon av verk. Prisen er dermed totalt på 1 100 000 kroner og en av verdens største. 

Fire uavhengige organ nominerer ti kandidater. Kriteriene for å bli innstilt er at man i tillegg til å ha et betydelig kunstnerisk virke, enten bor eller arbeider i Norge, og at man er under 50 år. De nominerende organ er: Statens stipendkomité (4), Trondheim kunstmuseum (3), Norsk kritikerlag (2) og Norsk Kuratorforening (2). Lorck Schives styre velger fire av disse kunstnerne som inviteres til å delta på prisutstillingen på TKM. Kunstnerne mottar 150 000 kroner hver for produksjon av utstillingen. En internasjonal og uavhengig jury kårer en som mottar prisen på 500 000 kroner. 

Kunstprisen er initiert av styret i Lorck Schive og hustrus legat, som består av billedkunstere. I styret sitter Sissel Lillebostad, Odd Fredrik Heiberg og Ruben Steinum. 

Jurymedlemmene er nominert av Statens stipendkomite, Lorck Schive styre og Trondheim kunstmuseum. Disse tre velger ett jurymedlem hver.  

I 2019 består juryen av Stefanie Hessler, Lars Bang Larsen og Marte Aas. 

Stefanie Hessler is the Director at Kunsthall Trondheim. She is also a curator and writer from Germany, currently based in London, Athens an Trondheim. She co-founded the art space Andquestionmark in Stockholm together with Carsten Höller. Recent curated exhibitions include “Armin Linke: Prospecting Ocean” at the Institute of Marine Sciences, Venice (2018); “Tidalectics” at TBA21–Augarten, Vienna (2017); “Sugar and Speed” at the Museum of Modern Art, Recife (2017); “Katja Aglert: Winter Event—antifreeze” at the Museum of Contemporary Art, Santiago de Chile and at Flora ars+natura, Bogotá (2015/16); the 8th Momentum Nordic Biennial, Moss (2015); “Outside” at Index with a film screening at Moderna Museet, Stockholm (2014); “Klara Lidén: The Myth of Progress (Moonwalk)” at Lugar a Dudas, Cali (2014); “Marjetica Potrč: Caracas Dry Toilet” at Die Ecke, Santiago (2013); and the festival and symposium “Performing Recalcitrance” at the Royal Institute of Art, Stockholm (2012). Hessler regularly writes for publications like ArtReview and Mousse. She edited the anthologies Life Itself, published by Moderna Museet and Walther König (2016), and Tidalectics: Imagining an Oceanic Worldview through Art and Science, published by The MIT Press (2018). Hessler is guest professor at the Royal Institute of Art in Stockholm, and is currently co-curating the 6th Athens Biennale as well as the symposium “Practices of Attention” as part of the 33rd Bienal de São Paulo.

Lars Bang Larsen is an adjunct curator for international art at Moderna Museet, a writer and an art historian whose work has focused on cybernetics and psychedelia. He was recently a co-curator of the 2016 São Paulo Bienal.

He has curated several exhibitions such as A History of Irritated Material, 2010, and Reflections from Damaged Life, 2013, both at Raven Row in London. His catalogue essays—including One Proton at a Time: Art’s Psychedelic Connections for a 2013 London exhibition, and Never Was a Whole: Linking the Precarities for the 2016 São Paulo Bienal—as well as his editorial work for Networks, the Whitechapel/MIT Press volume, have added new understandings of the relationships among art created in the 1960s and 1970s.

He is professeur invité at the Haute École d’Art et de Design in Geneva. He is co-curating the CAVS 50th Anniversary.

Marte Aas was born in 1966 in Trondheim, and lives and works in Oslo. She works mainly with photography and film and is interested in the urban landscape and issues connected to contemporary image culture. She is educated at The School of Photography at The University of Gothenburg and The National Art Academy in Oslo. She has had a number of solo exhibitions in Norway and abroad and has received several stipends and grants, such as the Royal Caribbean Arts Grant in 2004 and was granted guaranteed income for artists from the Norwegian Government in 2005. Aas` works have been aquired by public and private collections such as the National Museum of Art, Architecture and Design, Kiasma-Museum of Contemporary Art and Telenor Art Collection. She has also had several different positions in art education, the latest being as temporary professor of fine arts at the Art academy in Oslo.

Visste du at inntektene til landets største kunstpris kommer fra festeavgifter fra drøyt 90 festetomter i Trondheim? I Lillegårdsbakken og langs Nidelven mot Øya ligger eiendommene som utgjør grunnlaget for utdeling av Lorck Schive kunstpris. Historien om prisen og mannen bak er virkelig en stolthet for Trondheim som kulturby!

Christian Lorck Schive ble født i Trondheim i 1805, inn i en familie som hadde flere eiendommer i og rundt Trondheim. Foreldrene hans eide blant annet Elgeseter gård, som strakte seg helt til Sluppen i sør, omfattet Øya og Nidarø. De eide også betydelige arealer sørøst for byen, på Singsaker og Gløshaugen. Lorck Schive arbeidet som skriver hos stiftamtmannen før han ble forstander for en del av byens stiftelser – blant dem Trondhjems Hospital, St. Jørgens Hus og Waisenhus-stiftelsen. Han var også i mange år kasserer ved Trondhjems Katedralskole, Døvstummeinstituttet og Seminarii Lapponei Fond. Inntektene fra de ulike stiftelsene i tillegg til arv etter salget av Elgeseter gård, gjorde ham i stand til å investere i eiendom. I 1853 kjøpte han teglverket på Bakklandet, som var et betydelig industrianlegg, og et omkringliggende areal. Han hadde også eiendom på Hospitalsløkkan og til sammen utgjorde disse eiendommene et areal på vel 53 mål.

I 1832 giftet Christian seg med Marine Sophie Wille (1803-89). Paret fikk ingen barn sammen. I 1878 opprettet ekteparet et legat, Christian Lorck Schive og hustrus legat for kunstnere. Året etter døde Christian. Opprinnelig skulle legatets inntekter tilfalle ekteparets nevø, kunstmaleren Jacob Oxholm Schive (1846-1912) og eventuelle etterkommere. Resten skulle deles ut til yngre lovende norske kunstnere, i første rekke kunstmalere og billedhuggere. Frem til legatstyret på 2000-tallet besluttet å arbeide for opprettelsen av en kunstpris, delte legatet ut et stort antall stipender til kunstnere over hele landet.

Se også:

Museum24:Portal - 2024.03.08
Grunnstilsett-versjon: 1