- 1/1
Henrik Sørensen (1882-1963), Mot krig og revolusjon, 1915
Gave 1983 fra Trygve og Julie Ananda Sivertsen
Et bymotiv, forvridd og i flammer skildres i Henrik Sørensens maleri fra 1915. Bildet viser en gate som er i ferd med å ødelegges av krig. Motivet er ikke stedsspesifikt og kan være fra hvilken som helst by. Bygninger og hus står i brann og eksplosjoner lyser opp himmelen. Det hele oppleves som vridd og skjevt, noe som gir en nesten surrealistisk opplevelse. De sterke fargene forsterker dette drømmeaktige uttrykket og frembringer ubehag. Henrik Sørensen var svært politisk bevisst og gjennom hele sitt liv var han idealist og pasifist, og sterk motstander av all fysisk vold.
Henrik Sørensen var en av flere norske kunstnere som gikk i lære hos den franske modernistiske maleren Henri Matisse. Innflytelsen de fikk hos mesteren i Paris, tok de med seg til Norge, og utviklet det videre. Selv om han ofte nevnes i sammenhengen med Matisse-elevene, beveget Sørensen seg innom mange ulike malestiler; fra romantiske landskaper, symbolistiske og etter hvert ekspresjonistiske og surrealistiske malerier. Maleriet her tilhører de to sistnevnte, og man kan nesten kjenne frykten og desperasjonen i dette gatemotivet.
Mer:
Gustav Vigeland (1869-1943), Helvete, 1897
Tone Thiis Schjetne (1928 – 2015), Sommervind, udatert.
Mette Tronvoll (f. 1965), Minori Shirionishi, Marit Stene, Eline Mugaas Fra serien Age. Women 25-90
KjARTan Slettemark (1932-2008), Skulptur av hjerne, 1966
Harald Sohlberg (1869-1935), Natt. (Røros kirke)
Jan Bruegel (1568 –1625) og Hendrick van Balen (1575–1632), Gudenes bakkanal
Johs (Johannes) Rian (1891-1981), Damen med celloen, 1950
Håkon Bleken, Nedtagelsen, 1982.
Georg Jacobssen (1887-1976), Haren, 1922
Edvard Munch (1863-1944), Portrett av advokat Ludvig Meyer, 1892
Charlotte Wankel (1888-1969), Maleri, 1925
Per Kleiva (1933-2017)
Blad fra Imperialismens dagbok II / en del av serien Tre blad fra Imperialismens dagbok, 1971.
Adolf Tidemand, Norsk juleskik, 1846
Bjarne Ness (1902-1927), Musikanten, 1927
Se også:
Samlingen
Denne utstillingen viser kunst fra de aller første og tidligste verkene i samlingen og helt frem til de nyeste. Utstillingen er i hovedsak kronologisk oppbygd, med en tematisk presentasjon i hver sal.
TKM Bispegata
Museets hovedbygning ved Nidaros domkirke.
Adresse: Bispegata 7b
Besøk oss!
Tilgjengelighet, adkomst og formidlingstilbud