En av fem dialoger med Trondheim kunstmuseums samling.
«Seil/Flagg»
Jakob Weidemann er kunstneren jeg har fulgt lengst, siden lenge før jeg begynte med kunst.
Selv på den tiden hvor jeg egentlig ikke likte abstrakt kunst var det noe med Weidemanns malerier som bet seg fast. I de siste årene har jeg gjennoppaget maleriene som enda rikere enn før. Da henvendelsen fra TKM kom var det egentlig lite å tenke på. Jeg hadde nettopp besøkt Jørn Tore Egseth som var gjestekunstner på Ringsveen hvor Weidemann bodde og arbeidet. Huset på Ringsveen er fylt med hans kunst og personlige eiendeler, noe som forsterket min opplevelse.
Jeg var allerede i gang med en skulptur som skulle være med på en gruppeutstilling på Ringsveen, hvor Weidemanns tilstedeværelse inspirerte skulpturen jeg holdte på med. I Lillehammer på Weidemann gårdstun, hadde jeg ikke bare kunsten hans i bakhodet, men også sporene etter hans liv. Skulpturen jeg laget skulle henge over Maristua, et gammelt laftehus Weidemann hadde brakt dit for å ta vare på. Her dukket en historie opp som knytter dette arbeidet opp til mange av mine tidligere skulpturer. Da 80tallet kom, ble Maristua pusset opp, av håndverkere som brukte datidens «finesser» og materialer. Som et av alt for mange eksempler, lar ikke «kunstige» materialer naturmaterialer puste, og forråtnelsesprosessen akselerer. Nå er heldigvis Maristua restaurert av kyndige håndverkere med materialforståelse, og noen av de råtne restene fikk bli del av en versjon 1 av skulpturen som ble til på Ringsveen.
Da jeg valgte meg «Hildring» var det som mer enn et enkeltverk jeg ønsket å gå i dialog med. «Hildring representerer for meg en epoke av Weidemanns kunstnerskap hvor maleriene var dypt inne i naturskildringene. Opplevelsen av å se maleriet i magasinet til museet fanget meg enda mer og hvor oppbygningen i bildet kommer tydeligere frem.
«Seil/Flagg» er min måte å skildre naturen, men jeg har vel aldri ikke greid å la være å se bort fra menneskets tilstedeværelse i den. Maleriene til Weidemann har også inspirert meg i måten han komponerer. Formspråk har alltid vært viktig for kunsten min og drivkraft for å utvikle meg. Det å få stille ut med «mesteren» er en opplevelse med mange lag.
Tore Reisch
Tore Reisch (f. 1978, Trondheim) har hatt en rekke utstillinger, blant annet Tegnerforbundet (2020), Norsk Skogsmuseum og Oppland Kunstsenter (2018), og deltatt på flere gruppeutstillinger. Han har gjort flere offentlige utsmykninger og er kjøpt inn av blant annet Falstadsenteret, Trondheim kunstmuseum og Kunstmuseet i Nord-Trøndelag. Reisch er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim.
Om Kunstnerens valg 2021
5 dialoger med Trondheim kunstmuseums samling
Norske kunstmuseer mottok i 2020 og 2021 midler fra Kulturdepartementet for å kjøpe inn norsk samtidskunst til samlingene. Pengene skulle stimulere til virksomhet og opprettholde aktiviteten i feltet i den krevende situasjonen under pandemien.
Trondheim kunstmuseum har siden 2015 hatt konseptet Kunstnerens valg, som en arrangementsserie. Utgangspunktet var et ønske om å tilnærme seg samlingen med nye øyne og få en kunstners perspektiv på ulike verk. Kunstnere med lokal tilknytning ble invitert til å velge ut verk fra samlingen, som de siden presenterte for publikum, gjerne i relasjon til sitt eget kunstnerskap.
Med stimuleringsordningen og midlene som Trondheim kunstmuseum har mottatt oppsto et mulighetsrom for å revitalisere Kunstnerens valg. Den største salen i første etasje er satt til rådighet for fem inviterte kunstnere. I løpet av 2021 vil disse fem kunstnerne, i hver sin periode, gå i dialog med valgte verk fra Trondheim kunstmuseums samling og denne dialogen vil bli en del av samlingen. Hver utstilling vil stå i én måned. Utgangspunktet er fremdeles det samme, men formen er annerledes, denne gangen som en serie utstillinger av en serie innkjøp.