Ignas Krunglevičius

25.mai - 1.september 2024

3-kanals videoinstallasjonen Narrative With an Unexpected Outcome (2011) viser en dialog fra en gruppeterapissamtale som animert tekst. Hver skjerm representerer en enkelte personene som deltar i samtalen. I løpet av 1970-og 1980-tallet utviklet den australske terapeuten Michael White og hans kollega David Epson (New Zealand) en terapiform som bruker fortelling som et viktig element i den terapeutiske samtalen. I økten som ble brukt i dette arbeidet er en ung tenåringsgutt hovedpersonen.

Narrative With an Unexpected Outcome (2011) er ett verk i en serie arbeider hvor Krunglevicius er interessert i å avdekke kodede systemer som brukes i samfunnet for å kontrollere enkeltpersoner og situasjoner. I disse arbeidene brukte Krunglevicius dokumentmateriale og transkripsjoner fra gruppeterapitimer, politiavhør og psykiatriske intervjuhåndbøker. Da Narrative With an Unexpected Outcome ble utstilt på Oslo kunstforening i 2011 presenterte han avhør og terapimetoder side om side, med sikte på å enten føre til en tilståelse i politiavhør, eller å oppdage skjulte eller glemte minner som forklarer et spesifikt atferdsmønster hos en pasient.

• 1/6
  • 2/6
  • 3/6
  • 4/6
  • 5/6
  • 6/6

Ignas Krunglevičius

Ignas Krunglevičius er kunstner og komponist bosatt i Oslo.Han ble uteksaminert med en MA fra Norges Musikkhøgskole i Oslo.

Hans hovedinteresser ligger i temaer knyttet til makt, språk og de politiske og eksistensielle realitetene som genereres av den globale teknologiske utviklingen. Han utforsker forholdet mellom mekanismene til den menneskelige psyken og opplevelser generert av teknologi. Han arbeider hovedsakelig med tidsbaserte medier: video, lyd og performance, men også installasjon, musikkomposisjon og de siste to årene maleri.

Museum24:Portal - 2024.04.15