Maleriet viser en tilsynelatende kaotisk scene fra et kjøkken. Rundt og på bordet foregår et virvar av oppdekning, servise, frukt, østers, bananer og to flaksende haner. Sentralt i motivet er den opphengte haren, som holdes oppe av kjøkkenpiken. I den knyttede hånden, bordflaten og i den rutete duken aner vi det underliggende matematiske skjelettet i bildet, som viser at kaoset har en nøye utregnet orden.
Haren er den danske postkubistiske maleren Georg Jacobsens sin hovedverk. Maleriet er gjennomkomponert etter Jacobsens teoretiske grunnlag, forankret i studier av de gamle mesterne regler for billedeoppbygging, med bruk av geometri og inndeling etter det gylne snitt, prinsipper han anså som maleriets evige lover, og essensielt for å skape en harmonisk komposisjon.
Georg Jacobsen var utdannet arkitekt, og bodde og virket hovedsakelig i Paris i mellomkrigsårene. Med sine teorier omkring billedkonstruksjon og som Ekstraordinær professor ved Statens Kunstakademi i Oslo, i årene 1935-40, fikk han svært stor innflytelse over to generasjoner norske malere, deriblant Jean Heiberg, Alf Rolfsen, Else Hagen og Arne E. Holm.
TKM Bispegata
Museets hovedbygning ved Nidarosdomen. Adresse: Bispegata 7b