Haren
Georg Jacobsen (1887-1976)
Haren, 1922
Blandet teknikk på lerret
Maleriet viser en tilsynelatende kaotisk scene fra et kjøkken. Rundt og på bordet foregår et virvar av oppdekning, servise, frukt, østers, bananer og to flaksende haner. Sentralt i motivet er den opphengte haren, som holdes oppe av kjøkkenpiken. I den knyttede hånden, bordflaten og i den rutete duken aner vi det underliggende matematiske skjelettet i bildet, som viser at kaoset har en nøye utregnet orden.
Haren er den danske postkubistiske maleren Georg Jacobsens sin hovedverk. Maleriet er gjennomkomponert etter Jacobsens teoretiske grunnlag, forankret i studier av de gamle mesterne regler for billedeoppbygging, med bruk av geometri og inndeling etter det gylne snitt, prinsipper han anså som maleriets evige lover, og essensielt for å skape en harmonisk komposisjon.
Georg Jacobsen var utdannet arkitekt, og bodde og virket hovedsakelig i Paris i mellomkrigsårene. Med sine teorier omkring billedkonstruksjon og som Ekstraordinær professor ved Statens Kunstakademi i Oslo, i årene 1935-40, fikk han svært stor innflytelse over to generasjoner norske malere, deriblant Jean Heiberg, Alf Rolfsen, Else Hagen og Arne E. Holm.