(Tegning: Gustav Vigeland, Mann og kvinne, 1901. Blekk på papir. Gjengitt med tillatelse av Vigeland-museet)
Gustav Vigeland var tilknyttet restaureringsarbeidene ved Nidarosdomen i tre perioder mellom 1897 og 1902. Oppdraget hans var å lage nye skulpturer i gotisk stil. Dette ble en viktig inntektskilde for den unge kunstneren, men han gikk til arbeidet med blandede følelser. Å skape en bestemt stil, som i tillegg var så fjern fra hans egen, bød Vigeland imot. Tiden han brukte på dette hindret ham også i å lage egen kunst.
Likevel var Vigeland til tider dypt engasjert i restaureringsarbeidet. Han studerte gotikken grundig, blant annet på en lengre studiereise i England og Frankrike 1900-1901. I de mange brevene han sendte hjem til sin venn og mesen Sophus Larpent, forteller han om gotikkens kunst og arkitektur. Et stort antall tegninger ble etter hvert også sendt til Larpent; de forestilte verken katedraler eller gotiske skulpturer - men kvinner og menn i heftig elskov eller i øm, lidenskapelig omfavnelse.
Utstillingen viser et bredt utvalg av disse erotiske tegningene, sammenstilt med sitater fra Vigelands brevutveksling med Larpent. I utstillingen presenteres Vigelands skarpe betraktninger om gotikkens kunst, restaureringsarbeidet ved Nidarosdomen, og ikke minst - hans erotiske tegninger.
Gustav Vigeland - Sideprang fra gotikken er produsert i samarbeid med Vigeland-museet, i forbindelse med Vigelandjubileet 2019.