Hopp til hovedinnhold

Lansering av Edvine Larssens kunstnerbok

NB! Arrangementet har funnet sted
TKM Bispegata
23. april 2025
16.30 – 18.00

Velkommen til første lansering av Edvine Larssens nye kunstnerbok (Artist Book): Et vått spor tegner en ny kystlinje (Curtain VI). 

Boken utgis i et begrenset opplag av 2 x 12 unike eksemplar, i et samlet opplag av kun 24, som antall timer i døgnet.  Alle bøkene har håndlagde omslag. Boken er utgitt i samarbeid med SMØR Press.

Det vil være en urframføring av verkets engelske oversettelse: A wet trace draws a new coastline ved Michael Francis Duch klokken 17.00 presis.


Fra onsdag 23.04 tom lørdag 26.04, vises også en helt nyprodusert innramming av Larssens verk Curtain (IV), i Månekorridoren i museets samlingsutstilling Å lære av kunstneren. I fire håndlagde rammer presenteres verket som består av 12 deler, for første gang i et samlet og varig format.

 

📅 Dato: 23. april
📍 Sted: Trondheim kunstmuseum
Tidspunkt: kl. 16.30. Michael Francis Duch fremfører verkets engelske oversettelse kl. 17.00
🎫  Pris: Gratis med gyldig inngangsbillett

 

Edvine Larssen er en kunstner med base i Trondheim. Hennes praksis er steds-bundet, ofte i form av omsluttende installasjoner, både i og utenfor gallerirommets kontekst. Hennes arbeider er både materielle og konseptuelle, og hennes uttrykk ligger i et skjæringspunkt mellom det performative, det skulpturelle og det arkitektoniske. Edvine Larssen referer til sitt arbeid som «Passage Works» – verk som ikke står stille, men som på ulike måter fordrer bevegelse og endring samt en aktivisering av betrakteren.

Michael Francis Duch er professor i kontrabass, jazz og eksperimentell musikk ved NTNU. Han har medvirket på over 80 utgivelser i ulike formater, inkludert flere soloalbum, og har spilt

solokonserter i Norge, Sverige, Reykjavik, Athen, Madrid, Wien, Glasgow, Huddersfield og London. Duch har jobbet tett med komponister som Lene Grenager og Michael Pisaro-Liu og har urframført flere solostykker skrevet spesielt for ham. Han har også gitt ut flere plater med nyskrevet musikk.

 

Hans hovedinteresse ligger i eksperimentell samtidsmusikk, særlig den anglo-amerikanske tradisjonen fra 1950- og 60-tallet, med komponister som Cornelius Cardew, John Cage, Christian Wolff og Pauline Oliveros.

Bakgrunn for verket: Et vått spor tegner en ny kyst (Curtain VI), er en undersøkelse av havneområdet og bydelen Brattøra i Trondheim, etter en invitasjon til å lage et stedssensitivt verk for Rake visningsrom (2011 - 2019) sin aller siste utstilling. Verket består av to deler. Del en er et komprimert skuespill i 12 deler. Her møter en Vekteren som protagonist, i vekslingen mellom nåtid og eldre tid.

I gammel tid ble Øretinget holdt på Brattøra, og området var også i bruk som rettersted, og det var her de gamle Vekterne holdt til i Trondheim. Fra Brattøra vandret vekterne inn og gjennom byen til faste tider for å melde til byens befolkning om værforhold, tid på døgnet og eventuelle farer for folk og fe. Vekteren i eldre tid har en klar allmenn rolle i bybildet, som en beskytter og ivaretaker av befolkningen, mens vi i vår tid bruker vekter-begrepet om en rolle som i all hovedsak ivaretar økonomiske hensyn og privat eiendom. Å belyse dette motsetningsforholdet på en poetisk måte har fra Larssens side vært pådriveren for prosjektet, som også forsøker å gi en erfart erindring av tid og forgjengelighet ved å benytte døgnet som et bilde på konstante og pågående endringer.

I korte kondenserte tableaux, hvor også havet spiller en vesentlig rolle, befinner leseren seg på et havneområde som er inspirert av Brattøra, men som kan gi assosiasjoner til havneområder hvor som helst. Verket beveger seg gjennom 12 timer av et døgn, fra solnedgang til ny dag. Teksten låner korte utdrag fra faktiske vektersanger fra 15- og 1600 tallet funnet i statsarkivet. Dette skaper en rytmisk veksling mellom vår egen tid og et minne om en svunnen fortid. Del to er en skulpturserie som alluderer et fallende sceneteppe bygget i treverk i 12 stadier, så lyssatt i en profesjonell teatersal etter solens bevegelse på himmelen, og avfotografert.

I samarbeid med SMØR Press som drives av kunstner Carlos A. Correia og designer Joana Bruno, har Edvine Larssen arbeidet siden 2021 med denne bearbeidingen. Boken har form som en japansk Orihon – altså en trekkspillbok som blir nesten 6 meter om man folder den ut i sin totale lengde. Skuespillet presenteres både på norsk, og på engelsk, oversatt av Arlyne Moi i nært samarbeid med Edvine Larssen.  Utgivelsen inneholder også en nyskrevet tekst av Line Ulekleiv, Ta tiden vel i akt på norsk og i engelsk oversettelse av Peter Cripps i dialog med Edvine Larssen.

 

Bokutgivelsen støttes av Trondheim kommune.

 

---

Date: Wednesday 23.04.2025 at 16.30.

Welcome to the first launch of: A Wet Trace draws a New Coastline (Curtain VI), a new Artists Book by Edvine Larssen, published in collaboration with SMØR Press.

The book is published in 2 x 12 unique copies, in a limited edition of only 24, as the number of hours in the day.  All books have handmade covers.

There will be a world premiere of the English translation:A Wet Trace Draws a New Coastline, performed by: Michael Francis Duch at 17:00 sharp.

From Wednesday, April 23 to Saturday, April 26, a custom-made framed presentation of Larssen's work Curtain (IV), will be on display in the Moon Corridor in the museums exhibition Learning from the artist: A take on the collection. In four handmade frames, the work, which consists of 12 parts, is presented for the very first time in a complete and permanent format.

A Wet Trace Draws a New Coastline (Curtain VI)  is an investigation of the harbor area and the Brattøra district in Trondheim, following an invitation to create a site-sensitive work for Rake visningsrom (2011 - 2019)' final exhibition. The work consists of two parts. Part one is a compressed play in 12 parts. Here we meet Vekteren/the Watchman as the protagonist, alternating between present and past times.


In ancient times, Øretinget was held at Brattøra, and it was here that the old watchmen were based in Trondheim. From Brattøra, the watchmen wandered in and through the town at set times to report to the towns population on weather conditions, time of day and any dangers to people and livestock. In older times, the watchman had a clear general role in the townscape, as a protector and caretaker of the population, while in our time we use the term watchman to describe a role that mainly safeguards economic considerations and private property. Highlighting this contradiction in a poetic way has been one of the driving forces behind Larssen's project, which also attempts to provide an experiential reminder of time and transience by using the passing from day to night as an image of constant and ongoing change.  

In short, condensed tableaux, in which the sea also plays a significant role, the reader finds herself in a harbor area that is inspired by Brattøra, but which can give associations to harbor areas anywhere. The work moves through 12 hours of a day, from sunset to new day. The text borrows short excerpts from actual Watchmens´ songs from the 16th and 17th centuries found in the state archives. This creates a rhythmic alternation between our own time, and a memory of a bygone past. Part two of this work is a series of wood sculptures that allude to a falling stage curtain  in 12 stages, then lit in a professional theater hall according to the movement of the sun in the sky, and then photographed.

In collaboration with SMØR Press, run by artist Carlos A. Correia and designer Joana Bruno, Edvine Larssen has been working on this adaptation since 2021. The book is shaped like a Japanese Orihon - an accordion book that grows to almost 6 meters if you unfold it to its full length. The play is presented in both Norwegian and English, translated by Arlyne Moi in close collaboration with Edvine Larssen. The publication also includes a new text written by Line Ulekleiv, Take good heed of time, in Norwegian and in English translation by Peter Cripps in dialogue with Edvine Larssen.

 

The production of this book is supported by Trondheim Municipality.

 

 

Museum24:Portal - 2025.04.24
Grunnstilsett-versjon: 2