Hopp til hovedinnhold

Hva er samtidskunst?

Formidlingstilbud til ungdomskoler

  • 1/1
    Foto: TKM | Christina Undrum Andersen

Trinn, varighet og sted

Trinn: 8-10 trinn
Maks antall: maks 25 + lærer
Varighet: 1,5 time

Sted: Trondheim kunstmuseum, museets hovedbygning ved Nidarosdomen (Bispegata 7B)
Tidspunkt: mandag, torsdag og fredag

Pris: Alle formidlingstilbud er gratis for utdanningsinstitusjoner i Trondheim kommune. Institusjoner utenfor Trondheim er prisen 1000 kr + 50 pr. pers med verksted.

Slik er opplegget

Hva er egentlig samtidskunst? Og hvordan har den blitt som den er? Felles for samtidskunsten er at den ofte stiller åpne spørsmål og ønsker at vi skal tenke og engasjere oss rundt den. Vi ser på verk som er humoristiske, politiske, feministiske, samfunnskritiske med mer. Hva betyr konseptkunst, hva er en installasjon og hva er forskjellen på moderne kunst og samtidskunst? Kan samtidskunsten få oss til å se verden på en ny måte? I denne dialogbaserte omvisning tenker vi høyt og reflektere sammen med elevene om samtidskunst.

Fagområde

KRLE 

Kunst og håndverk 

Norsk 

Samfunnsfag 

Kulturarv 

Ideer og praktisk forskning  

Læreplanmål

KRLE  

  • utforske etiske ideer fra sentrale skikkelser i filosofihistorien og anvende ideene til å drøfte aktuelle etiske spørsmål 
  • utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning 
  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn 
  • identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon 
  • identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom 

Læreplan KRLE (RLE01-03) 

 

Kunst og håndverk  

  • utforske muligheter innenfor håndverksteknikker og egnet teknologi ved å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer. 
  • vurdere materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk, og bruke ulike verktøy og materialer på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte 
  • utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter 
  • visualisere form ved hjelp av   frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy 
  • analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid 
  • undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i samfunnskritikk, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid 

Læreplan Kunst og håndverk (KHV01-02) 

 

Norsk  

  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer 
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium 
  • uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter 

Læreplan Norsk (NOR01-06) 

 

Samfunnsfag 

  • drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk 
  • reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst 
  • reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald 
  • reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar 
  • reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine 

Læreplan Samfunnsfag (SAF01-04) 

 

Kulturarv  

  • drøfte korleis ein ved å bruke, formidle og vidareutvikle kulturarv på ein berekraftig måte kan ta vare på han for framtida 
  • utforske og formidle korleis materiell og immateriell kulturarv utviklar seg i samspel med, og er ein del av, eit moderne, mangfaldig samfunn 
  • beskrive korleis kulturarv kan vere ein identitetsmarkør, og reflektere over korleis dette kan komme til uttrykk i ulike grupper i samfunnet 

Læreplan Kulturarv (LKA01-02) 

 

Ideer og praktisk forskning 

  • utforske og drøfte egne og andres ideer og problemstillinger, og formulere spørsmål og hypoteser som grunnlag for videre undersøkelser 

Læreplan Ideer og praktisk forskning (FIRP01-02) 

Om besøket

Kan vi spise matpakke på Trondheim kunstmuseum?

Vi skal bruke all vår tid til å se på kunst og arbeide i verksted, så der blir ikke tid til matpause under oppholdet. Vi anbefaler å spise før eller etter besøket, her kan man sitte i verkstedet (om der er ledig) eller sitte i hagen og spise matpakke.

Hvordan finner jeg frem?

Museets hovedbygning ved Nidarosdomen  

Adresse: Bispegata 7b, 7013 Trondheim 

Bilparkering: TKM Bispegata ligger i Midtbyen med nærmeste gateparkering i Bispegata eller Munkegata. Nærmeste parkeringshus er Torget P-hus som ligger i tilknytning kjøpesenteret Trondheim Torg, med innkjørsel fra Tinghusplassen. 

Bussreisende: nærmeste bussholdeplass er Nidarosdomen. For busstider se AtB sine hjemmesider.

Hva er lærers rolle?

Som lærer og/eller pedagog har du en viktig rolle i å hjelpe barna i aktivitetene på linje med museet og museumspedagogene. Det er til stor hjelp at du som lærer eller pedagog er bevisst på alle barna i gruppa, og bidrar til å huske hva du kan og ikke kan gjøre på et kunstmuseum.   

Vi jobber basert på dialog og med verkstedøvelser for å fremme pluralisme, inkludering og mangfold. Derfor er det viktig å vite at det ikke finnes rett og galt, men mange ulike uttrykk, inntrykk og meninger i kunsten. Både den vi ser på i utstillinger og den vi lager på verkstedet. 

Hvordan er et besøk på Trondheim kunstmuseum?

  • Ved ankomst vil du bli tatt imot av en museumspedagog på museet ved hovedinngangen.  

  • Det er garderobe/oppbevaring for klær og vesker.

  • Vi må bruke all tid på å se på kunst og jobbe i verkstedet, så det blir ikke tid til lunsjpause. Spis hjemmefra eller etter besøket. Du kan sitte i resepsjonen og spise matpakke. 

Museumsregler

På Trondheim kunstmuseum skal vi komme tett på utstillingene og verkene. Vi ønsker å skape et rom for dialog, engasjement og fordypning for alle. For å få plass til alle gjester både nå og i fremtiden, må vi ta vare på kunsten og hverandre. Derfor er det noen få, men viktige regler:   

  • Du har ikke lov til å røre

  • Du har ikke lov til å rope  

  • Du kan ikke hoppe  

  • Det er ikke lov å ta med mat og drikke inn i utstillingene

Tilgjengelighet

Utstillingene er tilgjengelige via heis. Inngangen for gjester med rullestol, rullator eller barnevogn er på sørsiden av bygget (mot Nidarosdomen). Dersom døren er lukket, ta kontakt med resepsjon eller museumspedagog. Vestsiden av bygget (mot Bifrons restaurant) kan også benyttes. En ringeklokke tilkaller våre ansatte som med glede bistår i bruken av den originale heisen fra 1930-tallet.

Opphavsrett

Verkene er opphavsretts beskyttet materiale og er gjengitt etter samtykke fra rettighetshaver / BONO. Utover privat bruk er gjengivelse av vernede kunstverk i analog eller digital form kun tillatt etter avtale med rettighetshaver / BONO. 

TKM Bispegata

TKM Bispegata

Museets hovedbygning ved Nidarosdomen. Adresse: Bispegata 7b

Museum24:Portal - 2025.03.06
Grunnstilsett-versjon: 2