Hopp til hovedinnhold

Å lese et bilde

Formidlingstilbud til videregående skoler

  • 1/1

Trinn, varighet og sted

Trinn: 15-18 år
Maks antall: maks 25 + lærer
Varighet: 1,5 time

Sted: Trondheim kunstmuseum, museets hovedbygning ved Nidarosdomen (Bispegata 7B)
Tidspunkt: Ved forespørsel

Pris: Alle formidlingstilbud er gratis for utdanningsinstitusjoner i Trondheim kommune. Institusjoner utenfor Trondheim er prisen 1000 kr + 50 pr. pers med verksted.

Slik er opplegget

Jeg ser, men hva ser jeg egentlig? Hvordan leser vi et bilde? I hverdagen vår er vi omgitt av visuell informasjon uansett hvor vi snur oss, men er det ikke alltid så enkelt å vite hva det egentlig er vi ser. Elevene får lære en konkret fremgangsmåte for å lese bilder, en grunnleggende bildeanalyse. VI plukker bildene fra hverandre, bryter dem ned til enklere bilder, knekker koder og undersøker detaljer. Når vi har funnet ut hva bildene består av, kan vi pusle dem sammen igjen med en ny forståelse av helheten. Etter omvisningen får elevene i oppgave å foreta en bildeanalyse av selvvalgt verk i utstillingen, med en veiledning fra en av museets pedagoger.

Fagområde

  • Kunst og håndverk 
  • Norsk 
  • Samfunnsfag  
  • KRLE 

Læreplanmål

Kunst og håndverk, Kunst og visuelle verkemiddel 

  • Utforske og reflektere over hvordan følelser og meninger vises i kunst, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider  
  • Analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid  
  • Elevene skal bruke visuelle virkemidler bevisst og eksperimenterende i todimensjonale, tredimensjonale og digitale uttrykk. 
  • Elevene skal møte eksempler på og reflektere over hvordan kunst, håndverk og design speiler og er med på å forme kultur, samfunnsutvikling og folks identitet. 
  • Analysere innhald, kontekst og uttrykk i kunst, medium og visuelle uttrykk, og presentere og formidle eigne og andre sitt arbeid  

Læreplan i Kunst og visuelle verkemiddel (KDA0102) 

 

Norsk 

  • Elevene skal utvikle kunnskaper om og et begrepsapparat for å beskrive grammatiske og estetiske sider ved språket. De skal beherske etablerte språk- og sjangernormer, og kunne leke, utforske og eksperimentere med språket på kreative måter. 
  • Skrive litterære tolkninger og sammenligninger 

Læreplan i Norsk (NOR01-06

 

Samfunnsfag 

  • Elevene skal få innsikt i korleis menneske utviklar identitet og tilhøyrsle, og korleis dei samhandlar med andre. 

Læreplan i Samfunnsfag (SAF0104) 

  • Innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Noreg og drøfte samanhengen mellom ulikskap og utanforskap  

Læreplan i Samfunnskunnskap (SAK0101) 

 

KRLE 

  • (...) reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn. 

Læreplan i KRLE (RLE0103) 

  • Identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet.

Læreplan i Religion og etikk (REL0102) 

Om besøket

Kan vi spise matpakke på Trondheim kunstmuseum?

Vi skal bruke all vår tid til å se på kunst og arbeide i verksted, så der blir ikke tid til matpause under oppholdet. Vi anbefaler å spise før eller etter besøket, her kan man sitte i verkstedet (om der er ledig) eller sitte i hagen og spise matpakke.

Hvordan finner jeg frem?

Museets hovedbygning ved Nidarosdomen  

Adresse: Bispegata 7b, 7013 Trondheim 

Bilparkering: TKM Bispegata ligger i Midtbyen med nærmeste gateparkering i Bispegata eller Munkegata. Nærmeste parkeringshus er Torget P-hus som ligger i tilknytning kjøpesenteret Trondheim Torg, med innkjørsel fra Tinghusplassen. 

Bussreisende: nærmeste bussholdeplass er Nidarosdomen. For busstider se AtB sine hjemmesider.

Hva er lærers rolle?

Som lærer og/eller pedagog har du en viktig rolle i å hjelpe barna i aktivitetene på linje med museet og museumspedagogene. Det er til stor hjelp at du som lærer eller pedagog er bevisst på alle barna i gruppa, og bidrar til å huske hva du kan og ikke kan gjøre på et kunstmuseum.   

Vi jobber basert på dialog og med verkstedøvelser for å fremme pluralisme, inkludering og mangfold. Derfor er det viktig å vite at det ikke finnes rett og galt, men mange ulike uttrykk, inntrykk og meninger i kunsten. Både den vi ser på i utstillinger og den vi lager på verkstedet. 

Hvordan er et besøk på Trondheim kunstmuseum?

  • Ved ankomst vil du bli tatt imot av en museumspedagog på museet ved hovedinngangen.  

  • Det er garderobe/oppbevaring for klær og vesker.

  • Vi må bruke all tid på å se på kunst og jobbe i verkstedet, så det blir ikke tid til lunsjpause. Spis hjemmefra eller etter besøket. Du kan sitte i resepsjonen og spise matpakke. 

Museumsregler

På Trondheim kunstmuseum skal vi komme tett på utstillingene og verkene. Vi ønsker å skape et rom for dialog, engasjement og fordypning for alle. For å få plass til alle gjester både nå og i fremtiden, må vi ta vare på kunsten og hverandre. Derfor er det noen få, men viktige regler:   

  • Du har ikke lov til å røre

  • Du har ikke lov til å rope  

  • Du kan ikke hoppe  

  • Det er ikke lov å ta med mat og drikke inn i utstillingene

Tilgjengelighet

Utstillingene er tilgjengelige via heis. Inngangen for gjester med rullestol, rullator eller barnevogn er på sørsiden av bygget (mot Nidarosdomen). Dersom døren er lukket, ta kontakt med resepsjon eller museumspedagog. Vestsiden av bygget (mot Bifrons restaurant) kan også benyttes. En ringeklokke tilkaller våre ansatte som med glede bistår i bruken av den originale heisen fra 1930-tallet.

Opphavsrett

Verkene er opphavsretts beskyttet materiale og er gjengitt etter samtykke fra rettighetshaver / BONO. Utover privat bruk er gjengivelse av vernede kunstverk i analog eller digital form kun tillatt etter avtale med rettighetshaver / BONO. 

TKM Bispegata

TKM Bispegata

Museets hovedbygning ved Nidarosdomen. Adresse: Bispegata 7b

Museum24:Portal - 2025.01.29
Grunnstilsett-versjon: 2