Hopp til hovedinnhold

Vinden stryker natten vekk - Kunstgaven Håkon Bleken - Kirkekunst

Det er ikke kun religionshistorie, men noe som angår oss her og nå. Hvis jeg er i stand til å gi dem den opplevelsen, er det ganske vesentlig.

Prosjektet

Vinden stryker natten vekk. Kunstgaven Håkon Bleken

Trondheim kunstmuseum har en samling på rundt 6500 unike enkeltverk. For å holde god kontroll over samlingen, er det nødvendig å jevnlig gjennomgå og kontrollere avgrensede deler av samlingen. Dette arbeidet involverer blant annet å se på dokumenter og materiale fra arkiv, protokoller, kontroll av de tilstanden til de fysiske verkene, samt vurdering av merking og lagringsmetode. Dette arbeidet utgjør en betydelig del av museets virksomhet, men er ofte er usynlig utad og derfor også ukjent for publikum.

Vinden stryker natten vekk er en dynamisk utstilling som strekker seg over flere år. Den henger tett sammen med en gjennomgang av Håkon Blekens verk i Trondheim kunstmuseums samling. Utstillingen endrer seg gjennom perioden, og utvalget som vises følger samlingsforvalterens arbeid. En del av utstillingsarealet er gjort om til et verksted og arbeidsrom, hvor verkene bli kontrollert, merket og dokumentert. Verkstedet har gjennomsiktige vegger, noe som gir mulighet til å titte inn og se hva som foregår bak kulissene. I perioder vil verkstedet være åpent slik at publikum kan komme inn og snakke med samlingsforvalteren under arbeidet.

Denne måten å lage utstilling på har som mål å gi publikum innsikt og kunnskap om arbeidet som legges ned i forvaltningen av en samling. Synliggjøring av forvaltningsarbeidet er også en mulighet for publikum til å få sett verk, som sjelden blir hentet frem til utstillinger.

Utvalg og delutstillinger

Utvalgene som vises i utstillingen Vinden stryker natten vekk, er gruppert etter ulike kriterier. Noen utvalg trekker frem teknikker og utførelse, mens andre viser til større tematiske og motivmessige trekk ved Blekens kunstneriske produksjon.

Det første utvalget, fra mai til oktober 2024, viste kullarbeidene i samlingen.

Utvalget i den andre delutstillingen i prosjektet, viste verk som er forbundet med Blekens store lidenskap for litteratur. 

Det tredje utvalget omhandler Håkon Blekens kirkeutsmykninger. 

Håkon Bleken omtales ofte som en litterær maler. Hans bilder er fortellende, og i bevegelsen mellom det figurative og det non-figurative gir de rom for fortolkninger. Bildene skal ikke avbilde en virkelighet, men gi form til det menneskelige, og det menneskelig gjenkjennbare. 

Dette kjennetegner hans verk som er knyttet til litteratur, men er også hans tilnærming til religionshistorie og kirkekunst.

Et utslagsgivende aspekt med Blekens kirkeutsmykninger, er hans ønske om å løfte bibelske historier opp i nåtiden, og gjøre dem relevante og engasjerende for pubikum, kirkeganger og menighet. 

Dette er kanskje spesielt tydelig i serien Korsveien, hvor Jesu pinsler blir malt på nåtidige lidelser i form av aviscollager.

Blekens utkast til glassmalerier

Håkon Bleken stått for flere utsmykninger av norske kirker. Trondheim kunstmuseum forvalter flere av utkastene, som ble donert som del av Kunstgaven i 2008. 

Utkastene har blitt presentert i flere ulike utstillinger både før og etter dette. Sist gang så mange var utstilt var i Trondhjems Kunstforenings lokaler i 2001. 

Dette er første gang museet viser frem som godt som alle utkastene det forvalter, flere av dem i 1:1 størrelse. Dette er utkast til utsmykninger Bleken utførte for Vålerenga kirke, Eidsvoll kirke og Strindheim kirke, samt et utkast til et urealisert prosjekt til Holmenkollen kapell. 

Håkon Bleken

Håkon Bleken (1929-1925) er en av Norges fremste kunstmalere. Siden debuten i 1951 har han hatt en lang rekke lang rekke separatutstillinger, stått for flere betydelige utsmykninger, og er representert i mange av Norges samlinger. Hans gjennombrudd kom i 1971 med en serie kulltegninger kalt Fragmenter av et diktatur. Med et skarpt blikk på sin samtid og en genuin nysgjerrighet overfor kunsten, har Bleken drevet sin kunstneriske utvikling gjennom ulike sjangre. Gjennom hele karrieren har han vekslet mellom ulike uttrykk og stiler, og holdt høy aktivitet.

Bleken har blitt tildelt flere utnevnelser. I 1999 ble han utnevnt til ridder av 1. klasse, i 2009 Kommandør av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden, og i 2005 mottok han Anders Jahres Kulturpris.

Håkon Bleken har selv sagt at han var mye i Kunstforeningen som barn. Etter sin utdannelse stilte han ut jevnlig i Trondhjems Kunstforening, senere Trondheim kunstmuseum. Etter Gråmølna ble ombygd til et visningssted for kunst i 2008, har Blekens verk blitt utstilt kontinuerlig i skiftende utstillinger.

Bleken ble først kjøpt inn til Trondhjems Kunstforenings samling i 1961, med oljemaleriet Tak og måne. Etter dette har samlingen vokst med mellom 5-10 verk per tiår. Innen 2008 forvaltet Trondheim kunstmuseum allerede over 70 verk av kunstneren.

I 2008 kom Trondheim kommune, Solsiden eiendom, Håkon Bleken og Trondheim kunstmuseum til enighet om utvikling, overtagelse og drift av Gråmølna som visningssted for kunst. Håkon Bleken, og også Inger Sitter, gav som del av denne avtalen verk til Trondheim kunstmuseums samling. Kompromisset var at verkene skulle stilles tilgjengelig for publikum i andre etasje på Gråmølna. Uenigheter mellom kunstnere og kunstmuseum angående blant annet åpningstider og utstillingsfrekvens, resulterer i at Sitter trekker tilbake deler av sin gave i 2015.

Antallet verk av Bleken i samlingen vokste betraktelig med denne store gaven. Resultatet er at Trondheim kunstmuseum nå forvalter over 370 verk, en del av dette er skisser og utkast. Det er en av de største samlinger av enkeltkunstnere i museets samling.

Les mer om Blekens utsmykninger i pressen:

St. Olavs kirke 1973

Kirken ble besluttet å rive i 2012, hvorpå altertavlen ble flyttet til Sverresborg folkemuseum. Ler mer om dette her: 

Korsveien 1975

Var en del av St. Olavs kirkes utsmykninger frem til den ble revet i 2012. Korsveien har siden 2018 vært del av utsmykningen i Nidarosdomen.

Strindheim kirke 1979

12 kvadratiske glassmalerier til Strindheim kirke. Museet forvalter utkastene til disse.

Vålerenga kirke 1984-1988

Museet forvalter akvarellutkastene til 12 sidevinduer samt to sakristivinduer, og utkastet til den tredelte hovedutsmykningen.

Eidsvoll kirke 1994

Museet forvalter utkastene til to glassmalerier i Eidsvoll kirke; Fullendelsen og Skapelsen.

Spjelkavik kirke 2002-2007

"Fra 2002-2007 jobbet Håkon Bleken med å utsmykke Spjelkavik kirke i Ålesund med 96 permanente glassmalerier som visualiserer historier fra Bibelen."

Museum24:Portal - 2025.05.21
Grunnstilsett-versjon: 2