Beate Gjersvold om Ove Stokstad
Onsdag 9. desember kl. 18.30

17. desember 2020 er det 175 år siden Trondhjems Kunstforening ble stiftet. Historien om Trondhjems Kunstforening er også historien om Trondheim kunstmuseum. For å markere jubileet har museet valgt å fokusere på noen av verkene som ble kjøpt inn av kunstforeningen til samlingen.

Foredrag: Den engasjerte kunsten

Forelesning av Beate Gjersvold

Ove Stokstad (1939-2018) var grafiker, maler og musiker. Han startet Grafikklinjen på Kunstskolen i Trondheim 1972, og var professor i grafikk på Kunstakademiet i Trondheim frem til 2002. Ove Stokstad var sterkt engasjert i både samfunn og kunstpolitikk, og hadde blant annet en sentral rolle i å sikre den unike Grafikkgaven fra Ulla og Herman Hebler til Trondheim kunstmuseum samling.

Ove Stokstad er kanskje mest kjent for sine non-figurative verker, som ofte er inspirert av musikk. Temaet for denne forelesningen er samfunnsengasjert, eller politisk kunst. Kan billedkunst fange oppmerksomheten, fengsle, overraske, skape empati, ettertanke, sjokkere eller føre til handling? Hvordan kan billedkunst påvirke betrakteren? Og hvordan kan billedkunstens representasjoner oppleves i forhold til fotografiet, reportasjefotografiet og massemedia med samme tema?

Beate Gjersvold (f. 1954) er billedkunstner og kunsthistoriker. Hun skrev sin masteroppgave om Ove Stokstad og har holdt en rekke forelesninger om kunstnerskapet hans. I tillegg samarbeidet de kunstnerisk og lagde flere utstillinger sammen.

Arrangementet er en del av Trondhjems Kunstforenings 175-årsjubileum.

Museum24:Portal - 2024.03.19