DORA GARCIA
26. mai - 16. september 2018

Kan kunst sammenlignes med kjærlighet?

«Å elske er å gi noe man ikke har… til noen som ikke vil ha det», sa den franske filosofen Jacques Lacan. Hvis det er tilfelle, kan vi da se likhetstrekk mellom kunstnerisk praksis og kjærlighet? En kunstner ønsker å gi noe hun ikke har til noen, publikum. De har ikke bedt om det, og de vet ikke nødvendigvis at de trenger det. Likevel, som med kjærligheten, er det noe som gis, og noe som mottas, og dette kan føre til lykke.

Den anerkjente spanske kunstneren Dora García inviterer publikum til å se denne nye utstillingen ved Trondheim kunstmuseum, med alle sine ulike deler, fra film til performance, som en del av en slik kjærlig prosess.

Søken etter kjærlighet kan ta mange ulike former. I performanceverket «Romeoene» har fire unge menn fra Trondheim fått i oppdrag å være spesielt sjarmerende, respektfull og vennlig i møte med innbyggere og turister i byen og på museet, gjennom hele utstillingsperioden. Verket er basert på en spionstrategi, brukt av DDR under den kalde krigen, hvor unge menn skulle bruke sin sjarm for å komme nært inn på kvinner som kunne oppgi hemmeligheter eller bidra med informasjon.

Kjærlighetssøken kan også ta form som en lengsel etter samhold eller noe større enn en selv. Slik som i «Terskler», en guide over ulike religiøse og spirituelle trossamfunn i Trondheim. Eller i engasjementet i filmen «The Joycean Society», hvor Finnigans Wake, som blir omtalt som verdens mest utilgjengelige bok, leses av hengiven gruppe. Etter å ha tolket boken setning for setning, har de startet på nytt.

LOVE COMES FROM THE MOST UNEXPECTED PLACES viser verk som leder opp til eller kan sees i sammenheng med Garcias nyeste film «Segunda Vez» (Andre gang). Trondheim kunstmuseum har vært med å finansiere filmen, som tar for seg den argentinske litteratur – og kunstteoretikeren Oscar Masotta (1930-1979), en viktig person i den argentinske avantgarden.

Screenshot, Segunda Vez (2017), Dora García.

Dora García har stilt ut over hele verden. 2011 viste hennes performanceverk i den spanske paviljongen og ved Venezia Biennalen, 2013 på (d)OCUMENTA 13, Kassel. I april 2018 åpnet hun en stor retrospektiv utstilling ved Mueso Reina Sofia, Madrid.

Museum24:Portal - 2024.03.19