Hopp til hovedinnhold

Juryens begrunnelse

Wager har en pågående dialog med maleriet. Denne lange samtalen handler i stor grad om  hvordan blikket former verden, hvordan minner prosesseres og hvordan våre liv medieres. Hun bryter opp den konstruerte sammenhengen mellom fotografi og erindring og viser hvor skapende synet kan være. Underlaget er ofte et hverdagslig snapshot som deles opp og bearbeides, hver del med forskjellig malerisk teknikk. Et grovt skissert mangfold av synsinntrykk gjør opplevelsen flyktig og gjenkjennelig på samme tid, noe som understreker det ustadige – i blikket og med det, møtet med verden.

Biografi

 Kira Wager (f. 1971 i Laxå, Sverige) har siden midten av tenårene dedikert sitt arbeide til maleri. Hun betegner sin kunstneriske praksis som basert på intuisjon så vel som å stille spørsmål ved maleriske metoder. Et gjennomgående trekk hos Wager er dialogen mellom maleri og fotografi, hvor hun i ulik grad abstraherer og tvinge motivene sine i et komplekst spill med formale virkemidler, som for eksempel rutenett. Hun er opptatt av våre indre bilder, og hvordan vår persepsjon påvirkes av minner.

Wager er representert med flere verk i Nasjonalmuseet og er innkjøpt til samlinger som Nordea, Statoil, DNB, Storebrand, UD og Haugesund Billedgalleri. Hun har også hatt store utsmykninger på Stortinget, hos DNB og Høgskolen i Oslo. I 2016 var hun festivalutstiller på Haugesund Filmfestival. Wager er representert ved Galleri K, Oslo.

Kira Wager er utdannet ved Nordiska konstskolan i Karleby, Finland, Statens kunstakademi i Oslo og kunstakademiet i Helsingfors.

  • 1/4
    Kira Wager, olje på PVC. Foto: Susann Jamtøy / TKM.
  • 2/4
    Kira Wager, olje på PVC. Foto: Susann Jamtøy / TKM.
  • 3/4
    Kira Wager, olje på PVC. Foto: Susann Jamtøy / TKM.
  • 4/4
    Kira Wager, olje på PVC. Foto: Susann Jamtøy / TKM.
Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 2