Hopp til hovedinnhold

Kristin Ytreberg

Kong Valemon, 1989

  • 1/1
    Kristin Ytreberg | Lili Zaneta/TKM |

Kristin Ytreberg henter tittelen fra eventyret Kvitebjørn Kong Valemon, nedtegnet av Asbjørnsen og Moe – en norsk variant av Skjønnheten og udyret med forvandlingsmotivet i sentrum. Skulpturen, som var Ytrebergs avgangsarbeid ved Kunstakademiet i Oslo, består av flere håndlagde elementer i sink – brettet, bøyd, skåret og loddet av kunstneren selv. Delene kan minne om små hus, skrin eller kroner, som objekter lånt fra en eventyrverden. Inspirasjonen kommer blant annet fra russisk kirkearkitektur og interiører, som kunstneren møtte på en studiereise i 1989. Den minste delen, med tre tagger, kaller hun uoffisielt Kongespeil. Alle delene, med unntak av én, er 18 cm brede; formene bygger på delinger og multipler av dette målet.

Verket kan komponeres på flere måter, og sammenstillingen vil endre seg i løpet av utstillingsperioden. Endringene utføres av museet.

Kong Valemon vises i rommet Ustabil, der vi samler verk som på ulike måter kan beskrives som ustabile. Verkets fleksibilitet – muligheten til å komponeres på flere måter – resonerer med temaet.

Trondheim kunstmuseum er samtidig i en fase med omorganisering og planlegging av et nytt bygg. Kong Valemon fungerer som en poetisk parallell til vår egen forvandlingsprosess.

Kristin Ytreberg (1945)
Kong Valemon, 1989

Skulptur, loddet sink, variabel størrelse

Tildeling fra Norsk Kulturråd 1990.
Trondheim kunstmuseums samling

 

  • 1/3
    Kristin Ytreberg | Lili Zaneta/TKM |
  • 2/3
    Kristin Ytreberg | Lili Zaneta/TKM |
  • 3/3
    Kristin Ytreberg | Lili Zaneta/TKM |