Kreativ hjemmepakke fra Trondheim kunstmuseum

Inspirert av Peder Balke sitt maleri Nordkapp, fra ca 1870, har vi malt det vi ser ut av vinduet, i blåtoner.

Oppgave: Mal det du ser ut av vinduet - i blåtoner

Til denne oppgaven trenger du:

• Mobilkamera
  • Et ark
  • Teip
  • Blyant
  • Vannmaling
  • Tegnesaker
Før du begynner på oppgaven, se på Peder Balke maleriet. Hva slags følelse er det i bildet? Hva gjør det med utrykket at det kun er benyttet blått, hvitt og sort? Hvor mange valører av blått kan du se i bildet. Tenk litt på fargen blå. Hvilke farger er blå imellom i fargesirkelen? Hvilken farge er blå sin komplimentærfarge? Hva har er det som er blått ute i naturen. Hva er det som vi kan spise som er blått?  Har du er favoritt blåfarge?

Ta et bilde med mobilkameraet av det du ser ut igjennom vinduet.

Teip et stort ark opp på bordet eller gulvet.

Se etter bildet du har tatt og tegn opp det du ser på et ark.

Bruk maling og mal motivet.

Når malingen er tørr kan du tegne oppå for å fremheve detaljer.

Heng det fantastiske bildet opp på veggen

Del dine malerier!

Tagg oss med #kreativhjemmepakke #trondheimkunstmuseum eller @trondheimkunstmuseum på Instagram eller Facebook.

Peder A. Balke (1804 – 1887); Nordkapp, malt 1870-årene, olje på treplate, 124 x 152 cm, innkjøp 1974

Den nordlige delen av Norge var et hovedtema i Peder Balkes romantiske billedverden i mange år. Disse bildene var basert på skisser fra en reise han foretok langs kysten fra Trondheim til Vadsø i 1832. Han leverte til og med to bilder etter disse skissene til den franske kongen Louis-Philippe i 1848. Nordkapp er malt med en spesiell teknikk, der Balke la tynne lag med maling på en lakkert flate, gjerne ved bruk av svamp, filler og fingre i tillegg til pensel, noe som gir bildet et gjennomskinnelig preg.