17. februar - 6. mai

1983 var et betydningsfullt år for Killi-Olsen. Dette året hadde han sin første separatutstilling og han utviklet sine tredimensjonale figurer, formet i pappmasje, som for mange kjennetegner hans kunstnerskap.

Utstillingen viser malerier og skulpturer i store formater, og skildrer en viktig periode i Kjell Erik Killi-Olsens kunstnerskap, i New York på begynnelsen av 80-tallet.  Etter utdannelse fra både Polen og Norge, reiste Killi-Olsen til metropolen sammen med kollegaene Therese Nordtvedt og Olav Christoffer Jensen. De ble raskt en del av det vitale kunstmiljøet i East Village, som var i heftig utvikling. Området var i perioden et samlingspunkt for kreativitet og energi, og det vokste frem en egen galleriscene som alternativ til etablerte strøk som SoHo og 57th Street. Killi-Olsens særegne stil vant snart anerkjennelse i miljøet, som var preget av et nytt fokus på maleri under begrepene «bad painting» og ny-ekspresjonisme.

Annerledeshet har vært et gjennomgående tema i hele Killi-Olsens kunstnerskap, som karakteriseres av fortellende og figurative malerier og skulpturer. Ofte forteller han gjennom et formspråk som kombinerer det groteske med det humoristiske, det såre med det monumentale, og som ikke er redd for å gå inn i det ubehagelige. Men selv i møtet med det vanskelige er verkene til Killi-Olsen åpne og uten fordommer. Dette finner vi også i verkene fra 80-tallet. I utstillingen viser museet flere store, og nærmest teatrale, skulpturer og installasjoner, samt malerier fra perioden.

Kjell Erik Killi-Olsen (født 1952 i Trondheim) er en av Norges mest profilerte kunstnere og en av frontfigurene i en generasjon kunstnere som fikk sitt gjennombrudd på 1980-tallet. Han har hatt flere gruppe –og soloutstillinger både i inn og utland. I 1989 representerte han blant annet Norge på Biennalen i Sao Paulo med installasjonen «Salamandernatten», bestående av totalt 78 skulpturer, laget av glassfiber og papirmasje. Dette verket, som eies av Trondheim kommune, vises permanent i bygget til Sparebanken1 i Søndre gate, Trondheim. Han har også bidratt til Skulpturlandskap Nordland med skulpturen «Mannen fra havet» i Bø i Vesterålen.

Workshop for voksne / Killi-Olsen New York 1983

Velkommen på omvisning i utstillingen Killi-Olsen New York 1983 med verksted for voksne utvalgte onsdager fra kl. 17-20.

Vi tar utgangspunkt i utstillingen Killi-Olsen New York 1983 og lar oss inspirere før vi går i verkstedet og lager malerier med skulpturelle elementer. Kurskvelden holdes av museumspedagog og billedkunstner Linn Halvorsrød.

Kvelden passer like godt for amatører som for proffe, som ønsker å bli inspirert. Workshopen koster 300 kr og kaffe/te samt alle materialer er inkludert.

Påmelding sendes til: formidling@trondheimkunstmuseum.no Påmeldingsfrist: mandag før kurskvelden.

Se også:

Museum24:Portal - 2024.03.19