Jon Arne Mogstad
TKM Gråmølna
16. juni – 30. september

Kurator: Jeremy Welsh

Det males i dag, og i dag handler det om maleri. Og mer.

Jon Arne Mogstad har nylig gått av som professor i maleri ved Kunstakademiet i Trondheim, og denne utstillingen er både en oppsummering av hans kunstnerskap så langt, samt en hyllest til hans mange år som veileder for nye generasjoner av kunstnere.

Maleri er kjernen i Mogstads praksis, men han er ingen ensporet kunstner. Som nyutdannet maler fra Statens Kunstakademi på tidlig 80-tallet ble han medlem i kunstnergruppen Lambretta, hvis intensjon ble å sprenge alle mulige grenser for kunstpraksis. Installasjon, performance og video var en del av en praksis vi i dag vil beskrive som maleri i det utvidet feltet. Etter noen år med intens eksperimentering i Lambretta-gruppen, begynte Mogstad å fokusere på egen maleripraksis og stilte ut regelmessig på Galleri K i Oslo. Tidlig på 90-tallet begynte han å undervise på Kunstakademiet i Trondheim (KiT), og i perioden 2004 - 2011 var han maleriprofessor på Kunst- og designhøgskolen i Bergen, før han vendte tilbake til Trondheim og KiT som både instituttleder og professor.

Fra 2004 til 2011 deltok Jon Arne Mogstad i samarbeidsprosjektet LMW (Lossius, Mogstad, Welsh) med en serie installasjoner som kombinerte maleri med video, digitalbilder og elektronisk lyd. Prosjektene fant sted i ulike arenaer, fra Quartfestivalen, Kristiansand til KODE, Bergen Kunstmuseum. Under samme perioden produserte Mogstad og Welsh to større utsmykningsprosjekter i samarbeid, for Halden Fengsel og Postens Østlandsterminal, Lørenskog. Utsmkyninger og kunstprosjekt for offentlig rom har lenge vært en viktig del av Jon Arne Mogstads praksis og han har gjennomført stor og mellomstore prosjekter på blant annet Telenor Fornebu, Orkdal VGS og St. Olavshospital, Trondheim.

Selv om at han har krysset mange grenser som kunstner, er maleriet hele tiden sentralt og alltid tilstede for Mogstad. Men han er også ingen “ren” maler - han har bestandig utforsket nye muligheter og materialer, nye kombinasjoner av materialer og har vært uredd i blandingen av figurasjon og abstraksjon. Siden 2013 har han utforsket tekstilfarge på lerret, noe som har resultert i bilder som er mildt sagt eksplosive i fargebruk og energi. En blanding av tilfeldigheter i måten de flytende fargene sprer seg på lerretet og presisjon i overmaling med tynne lag hvit har skapt noen av Mogstad aller mest poetiske bilder, i serien “Veils” fra 2017.

Med hovedvekt på maleri fra den 21. århundre, vil utstillingen vise ulike tendenser i Jon Arne Mogstads kunstnerskap fra 80-tallet til idag. Samtidig peker den også framover med en kunstner som aldri har sluttet å eksperimentere og utforske. Dagens kunstdiskusjon er ofte preget av begrepet “artistic research”, noe som kan bety mye forskjellig. Men for Mogstad har det sentrale spørsmålet bestandig vært; Hva maleri er, hva maleri har vært og hva maleri kan bli. Ikke et dumt spørsmål i en samtidskunstverden hvor maleriet med jevne mellomrom har blitt erklært død, men alltid kommer tilbake med fornyet energi og relevans.

Jon Arne Mogstad
TKM Gråmølna