Hopp til hovedinnhold

Hva er samtidskunst?

Formidlingstilbud til videregående skoler

  • 1/1

Trinn, varighet og sted

Trinn: 15-18 år
Maks antall: maks 25 + lærer 
Varighet: 1,5 time

Sted: Trondheim kunstmuseum, museets hovedbygning ved Nidarosdomen (Bispegata 7B)
Tidspunkt: mandag, torsdag og fredag 

Pris: Alle formidlingstilbud er gratis for utdanningsinstitusjoner i Trondheim kommune. Institusjoner utenfor Trondheim er prisen 1000 kr + 50 pr. pers med verksted.

Slik er opplegget

Hva er egentlig samtidskunst? Og hvordan har den blitt som den er? Felles for samtidskunsten er at den ofte stiller åpne spørsmål og ønsker vi skal tenke og engasjere oss rundt den. Vi ser på verk som er humoristiske, politiske, feministiske, samfunnskritiske med mer. Hva betyr konseptkunst, hva er en installasjon og hva er forskjellen på moderne kunst og samtidskunst? Kan samtidskunsten få oss til å se verden på en ny måte? I denne dialogbaserte omvisningen tenker vi høyt og reflekterer sammen med elevene om samtidskunst.

Fagområde

  • Bilde 
  • Foto og grafikk 
  • Historie 
  • Historie og filosofi 
  • Kommunikasjon og kultur 
  • Kunst og skapande arbeid 
  • Kunst og visuelle verkemiddel 
  • Samfunnskunnskap 
  • Sosialkunnskap 
  • Sosiologi og sosialantropologi 

Læreplanmål

Bilde 

  • utforske tidligere og samtidige billeduttrykk og bruke disse som inspirasjonskilde for egne medieprodukter 
  • analysere innholdet i ulike billeduttrykk og drøfte hvordan billedframstillinger påvirker meninger og holdninger 
  • reflektere over og vurdere billedproduksjoner ved bruk av fagspråk 

Læreplan Bilde (MOK0402) 

  

Foto og grafikk  

Foto og grafikk 1 

  • utforske ulike stilretningar og etniske kulturuttrykk, og bruke dette som inspirasjon for eige arbeid 
  • utforske ulike biletsjangrar og bruke erfaringa til å kommunisere stemning, bodskap og meining 

Læreplan Foto og grafikk 1 (KDA0602) 

 

Foto og grafikk 2 

  • analysere arbeid frå ulike biletsjangrar, stilretningar og etniske grupper, og bruke element frå dette i eige arbeid 
  • drøfte bruk av komposisjon, skrift og layout i visuelle ytringar og kommunisere stemning, ulike bodskapar og meining ved hjelp av ulike verkemiddel 

Læreplan Foto og grafikk 1 (KDA0602) 

 

Historie  

  • utforske hvordan kommunikasjon og kulturmøter har hatt betydning for mennesker i Norge og verden 

Læreplan Historie (HIS0103) 

 

Vg3 studieforberedende  

  • reflektere over hvordan fortolkninger av fortiden er preget av nåtidsforståelse og forventninger til framtiden 
  • reflektere over hvordan fortiden brukes av ulike aktører og drøfte hensikten med denne historiebruken  
  • drøfte i hvilken grad utviklingen i ulike perioder har vært preget av brudd eller kontinuitet, og  vurdere hva som gjør en hendelse i fortiden betydningsfull 

Læreplan Historie (HIS0103) 

    

Historie og filosofi 

Historie og filosofi 1 

  • gjøre rede for og vurdere hvordan fortellinger er med på å skape mening og forklare hvem vi er eller ønsker å være 
  • drøfte hvordan ulike historiesyn kan prege vår forståelse og fortolkning av fortiden og nåtiden 

Læreplan Historie og filosofi (HIF01‑03) 

  

Historie og filosofi 2  

  • gjøre rede for hvordan historiebevissthet formes og endres ved å vise hvordan vår samtidsforståelse preger våre fortolkninger av fortiden og hvordan våre fortolkninger av fortiden er preget av vår forståelse av oss selv 

Læreplan Historie og filosofi (HIF01‑03) 

  

Kommunikasjon og kultur 

Kommunikasjon og kultur 1 

  • sammenligne hvordan ulike kulturer uttrykker normer, verdier og tradisjoner 

Læreplan Kommunikasjon og kultur (KKM01‑02) 

  

Kommunikasjon og kultur 2 

  • gjøre rede for og bruke teorier om diskurs, sjanger, estetikk, retorikk og litteratur 

Læreplan Kommunikasjon og kultur (KKM01‑02) 

  

Kommunikasjon og kultur 3  

  • analysere og reflektere over kulturuttrykks rolle i identitetsdannelse 

Kommunikasjon og kultur (KKM01‑02) 

  

Kunst og skapande arbeid  

  • Analysere og presentere ulike samfunnskritiske kunstuttrykk og bruke dei som referanse i drøftingar om kunsten si rolle i samfunnet 
  • utforske og reflektere over arbeidet til ulike sentrale kunstnarar og bruke inspirasjon frå dette i eige arbeid 

Læreplan Kunst og skapande arbeid (KDA03-02) 

  

Kunst og visuelle verkemiddel  

Kunst og visuelle verkemiddel 1 

  • vurdere og skildre eit mangfald av samfunnsaktuelle tema og kunstuttrykk 

Læreplan Kunst og visuelle verkmiddel (KDA01-02) 

  

Kunst og visuelle verkemiddel 2 

  • kjenne til grunnleggjande kommunikasjonsteori og gjere greie for samanheng mellom avsendar, bodskap og betraktar 

Læreplan Kunst og visuelle verkmiddel (KDA01-02) 

  

Kunst og visuelle verkemiddel 3 

  • analysere innhald, kontekst og uttrykk i kunst, medium og visuelle uttrykk, og presentere og formidle eigne og andre sitt arbeid 

Læreplan Kunst og visuelle verkmiddel (KDA01-02) 

  

Samfunnskunnskap   

  • reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp 
  • vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen 

Læreplan Samfunnskunnskap (SAK01-01) 

 

Sosialkunnskap  

  • utforske ulike perspektiver på kjønn og identitet og reflektere over holdninger til egen og andres identitet 
  • utforsk sammenhenger mellom velferdsforskjeller og sosiale problemer og drøfte konsekvenser for individ og samfunn 

Læreplan Sosialkunnskap (POS02-01) 

 

Sosiologi og sosialantropologi  

  • drøfte ulike oppfatninger av begrepet kultur, og sammenligne kulturfenomener innad i og mellom kulturer 
  • analysere hvordan kulturer er stabile og i endring, og drøfte utfordringer og muligheter som følger av kulturelt mangfold 

Læreplan Sosiologi og sosialantropologi (POS04-01) 

Om besøket

Kan vi spise matpakke på Trondheim kunstmuseum?

Vi skal bruke all vår tid til å se på kunst og arbeide i verksted, så der blir ikke tid til matpause under oppholdet. Vi anbefaler å spise før eller etter besøket, her kan man sitte i verkstedet (om der er ledig) eller sitte i hagen og spise matpakke.

Hvordan finner jeg frem?

Museets hovedbygning ved Nidarosdomen  

Adresse: Bispegata 7b, 7013 Trondheim 

Bilparkering: TKM Bispegata ligger i Midtbyen med nærmeste gateparkering i Bispegata eller Munkegata. Nærmeste parkeringshus er Torget P-hus som ligger i tilknytning kjøpesenteret Trondheim Torg, med innkjørsel fra Tinghusplassen. 

Bussreisende: nærmeste bussholdeplass er Nidarosdomen. For busstider se AtB sine hjemmesider.

Hva er lærers rolle?

Som lærer og/eller pedagog har du en viktig rolle i å hjelpe barna i aktivitetene på linje med museet og museumspedagogene. Det er til stor hjelp at du som lærer eller pedagog er bevisst på alle barna i gruppa, og bidrar til å huske hva du kan og ikke kan gjøre på et kunstmuseum.   

Vi jobber basert på dialog og med verkstedøvelser for å fremme pluralisme, inkludering og mangfold. Derfor er det viktig å vite at det ikke finnes rett og galt, men mange ulike uttrykk, inntrykk og meninger i kunsten. Både den vi ser på i utstillinger og den vi lager på verkstedet. 

Hvordan er et besøk på Trondheim kunstmuseum?

  • Ved ankomst vil du bli tatt imot av en museumspedagog på museet ved hovedinngangen.  

  • Det er garderobe/oppbevaring for klær og vesker.

  • Vi må bruke all tid på å se på kunst og jobbe i verkstedet, så det blir ikke tid til lunsjpause. Spis hjemmefra eller etter besøket. Du kan sitte i resepsjonen og spise matpakke. 

Museumsregler

På Trondheim kunstmuseum skal vi komme tett på utstillingene og verkene. Vi ønsker å skape et rom for dialog, engasjement og fordypning for alle. For å få plass til alle gjester både nå og i fremtiden, må vi ta vare på kunsten og hverandre. Derfor er det noen få, men viktige regler:   

  • Du har ikke lov til å røre

  • Du har ikke lov til å rope  

  • Du kan ikke hoppe  

  • Det er ikke lov å ta med mat og drikke inn i utstillingene

Tilgjengelighet

Utstillingene er tilgjengelige via heis. Inngangen for gjester med rullestol, rullator eller barnevogn er på sørsiden av bygget (mot Nidarosdomen). Dersom døren er lukket, ta kontakt med resepsjon eller museumspedagog. Vestsiden av bygget (mot Bifrons restaurant) kan også benyttes. En ringeklokke tilkaller våre ansatte som med glede bistår i bruken av den originale heisen fra 1930-tallet.

Opphavsrett

Verkene er opphavsretts beskyttet materiale og er gjengitt etter samtykke fra rettighetshaver / BONO. Utover privat bruk er gjengivelse av vernede kunstverk i analog eller digital form kun tillatt etter avtale med rettighetshaver / BONO. 

TKM Bispegata

TKM Bispegata

Museets hovedbygning ved Nidarosdomen. Adresse: Bispegata 7b

Museum24:Portal - 2025.01.29
Grunnstilsett-versjon: 2