How to (Re)Pair my Grandmother's Basket
Anawana Haloba
10. februar - 5. mai 2024

How to(re)pair my grandmother’s basket er en eksperimentell opera av billedkunstneren Anawana Haloba (f. 1978), som henter impulser fra afrikansk filosofi og operatradisjoner.

Operaen er forankret i Ubuntu-filosofiens holdning om møtet for å skape en ikke-hierarkisk, komparativ metode med hvilken man kan undersøke det å ha røtter, tilhørighet og empati.

Halobas opera låner fra operakonvensjoner, kunnskaper og sensibiliteter utenfor den europeiske tradisjonen, hovedsakelig fra Sør-Afrika, som Chiyabilo/Kuyabila og Budima fra Zambia.

Librettoen til denne eksperimentelle operaen, skrevet av Haloba, er en dialog mellom ikke-kjønnede karakterer, på tvers av geografier, kulturer og samfunn, komponert for tiden vi lever i. Den engasjerer seg i spørsmål om miljørasisme, fremveksten av nasjonalisme i den vestlige verden og innvandreres situasjon.

Halobas glødende, eksperimentelle libretto og komposisjon er en forlengelse av doktorgradsavhandlingen hennes, Negotiating the Subtle Encounter, ved Universitetet i Bergen samt undervisningen hennes ved Kunsthøyskolen i Oslo, som baserer seg på en komparativ metode. How to(re)pair my grandmother’s basket åpner opp for flere lesninger: å reparere kurven som en ny sammenkobling av historier, side om side, eller ideen om gjenoppretting eller reparasjon - selv om kurven, eller historien, kanskje aldri kan gjenfinnes.

Foto: Lili Zaneta.

Fra utstillingsåpningen 10. februar 2024: