Halvdan Ljøsne (Håkon Bleken og Gruppe 5)

Trondheim kunstmuseum ønsker å vise Håkon Blekens kunstgave i relasjon med andre kunstnere som er representert i museets samling. Et naturlig fokus er kunstnerfellesskapet Gruppe 5 som foruten Bleken, besto av Halvdan Ljøsne, Lars Tiller, Roar Wold og Ramon Isern. Alle medlemmene var ansatt ved Arkitektavdelingen ved Norges tekniske høgskole (NTH) i Trondheim (i dag NTNU).

Dette er den tredje utstillingen i serien, som sommeren 2017 vil kulminere i en større Gruppe 5 utstilling. Den første utstillingen var Håkon Bleken og Gruppe 5: Ramon Isern, og den andre var Lars Tiller og Roar Wold (Håkon Bleken og Gruppe 5). Ramon Isern var initiativtakeren til å danne grupperingen, som eksisterte i perioden 1961-1970.

Halvdan Ljøsne, Bilethoggaren, 1962

Se også: