A Magical Substance Flows Into Me

Jumana Manna
A Magical Substance Flows Into Me, 2016

Foto: TKM.

Fra 2. mars 2024 viser Trondheim kunstmuseum verket av den palestinske kunstneren Jumana Mannas 68 minutter lange film A Magical Substance Flows into Me (2016) som ble innlemmet i museets samling i 2021.

I løpet av filmen følger Jumana Manna - selv palestiner fra Jerusalem - i fotspor til den gåtefulle jødisk-tysk etnomusikolog Dr. Robert Lachmanns, og besøker kurdere, marokkanske og jemenittiske jøder, samaritanere, medlemmer av urbane og rurale palestinske samfunn, beduiner og koptiske kristne, slik de eksisterer i dag innenfor det geografiske området til historiske Palestina. Manna engasjerer dem i samtaler om deres musikk, samtidig som hun dveler ved musikkens historie så vel som dens nåværende, noen ganger truede tilstand.

Museum24:Portal - 2024.10.08