Innkjøp til samlingen

Trondheim kunstmuseums samling er beriket med verket  I don’t want to be anywhere, but here I am av Vanessa Baird.

Verket er både virtuos tegneserie og en installasjon skapt for en av museets saler, og er et verdifullt tillegg til museets samling. For museet er det viktig at Bairds verk er sterkt politisk. Det er en nådeløs dom over vår selvopptatthet og vår uvilje mot å møte lidelse, og den menneskelige katastrofen flyktningkrisen på Europas kyster innebærer. Dette er det største enkeltinnkjøp museet gjort.

Med I don’t want to be anywhere, but here I am vant Vanessa Baird Lorck Schive kunstpris 2015. Hun ble valgt ut av en internasjonal jury blant fire nominerte kunstnere, for sin serie med veggtegninger av menneskelig kaos, for eksempel druknende flyktninger i Middelhavet.

Juryens uttalelse: «Det er en helt spesiell intensitet i Vanessa Bairds verk. Det er et ektefølt uttrykk for hvordan kunstneren befinner seg i en meget spesiell situasjon, nemlig det å være et menneske i verden i dag - noe vi alle kjenner oss igjen i. Arbeidet er både personlig og politisk på samme tid, og er et forfriskende alternativ til avmålthet.»

• 1/1
    Vanessa Baird, I don’t want to be anywhere, but here I am (2015),18 paneler tegning på grafikkpapir/ drawings on 18 panels printmaking paper
Museum24:Portal - 2024.03.19
Grunnstilsett-versjon: 1